fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Tester – to za mało

hella mega macsKażdy niezależny warsztat posiada uniwersalny tester diagnostyczny, ale wiele z nich zastanawia się, czy nie kupić następnego. Jeśli tak, to który?

Na rynku oferowanych jest wiele uniwersalnych testerów diagnostycznych. Istnieją testery z własnym wyświetlaczem lub działające jako interfejsy diagnostyczne, jako przystawki do komputera. Rozważając zakup urządzenia z własnym wyświetlaczem, warto sprawdzić, czy np. wyświetlane schematy elektryczne będą czytelne.
Nowoczesne testery diagnostyczne umożliwiają połączenie z serwerem producenta pojazdu, tzw. funkcja PassThru, oraz kalibrację kamer i czujników radarowych, w które wyposażonych jest coraz więcej aut. Nawet jeśli tester diagnostyczny określonego producenta posiada funkcję PassThru, trzeba sprawdzić, czy znajduje się on na liście urządzeń certyfikowanych przez producenta samochodu. Nie każdym uniwersalnym testerem diagnostycznym z funkcją PassThru można połączyć się z dowolnym serwerem producenta pojazdu.
Każdy warsztat dopasowuje nowy tester do swoich potrzeb i posiadanego sprzętu. Trzeba się więc zastanowić, czy nowo kupowany tester powinien mieć wbudowany oscyloskop, multimetr, możliwość współpracy z analizatorem spalin, czy urządzenie do kodowania czujników TPMS. Testery diagnostyczne różnią się zawartością bazy diagnostycznej. Ale informacje zawarte w oprogramowaniu testera to nie wszystko.
Dla użytkownika ważne są również koszty zakupu urządzenia i licencji. Niektórzy producenci testerów wymagają ciągłej aktualizacji, ale nie jest to regułą. Przykładowo w firmie Hella Gutmann wykupujemy aktualizacje oprogramowania na rok na przód. Podstawowa licencja obejmuje aktualizację oprogramowania.
Platforma diagnostyczna, np. odczyt kodu błędu, jest dostępna zawsze i nie wymaga połączenia z internetem. Jeśli wykupimy licencję on-line, to np. kody błędów zostaną wzbogacone o informacje uzyskane z bazy danych. Jeśli diagnosta nadal ma problem, w ramach odpowiedniego pakietu może skontaktować się z pomocą techniczną w przypadku trudnych usterek. Każdy producent testera diagnostycznego ustala własne warunki zakupu licencji, a niemal wszyscy udzielają wsparcia technicznego.
Omawiamy m.in. urządzenia:

Mega macs 66 – czołowy produkt Helli Gutmann z ekranem dotykowym i funkcją PassThru. Jednoczesna prezentacja 16 parametrów wraz z objaśnieniem; oscyloskop opcjonalny, możliwość pomiaru w czasie rzeczywistym z funkcją zapisania w pamięci. Hella Gutmann przygotowuje nowy tester diagnostyczny, który będzie się nazywał mega macs 77. Powstał on na bazie doświadczeń ze wszystkich produkowanych dotychczas urządzeń oraz informacji i uwag od klientów. Nowe urządzenie działa szybciej niż dotychczasowe, szybciej reaguje na włączenie, szybciej wybierane są funkcje. Ma dotykowy ekran HD o wysokiej wytrzymałości i rozdzielczości, co ułatwia czytanie, np. schematów elektrycznych. Ma podobną budowę do mega macs 66, czyli jest modułowy i można go rozbudowywać o elementy funkcjonalne. Tester ma funkcje takie jak model 66 i dodatkowe, które są obecnie w opracowaniu. Łączy się z samochodem przez urządzenie bezprzewodowe, dzięki czemu unikamy plątaniny przewodów. Model 77, podobnie jak pozostałe, ma dostęp do PassThru.

Delphi DS150E – interfejs diagnostyczny; automatyczne wybieranie modelu/rocznika po odczytaniu numeru VIN dla szybszej diagnostyki; funkcja OBD Flight Recorder umożliwia odczyt parametrów rzeczywistych w czasie jazdy próbnej; system skanowania wszystkich jednostek ECU; wbudowana funkcja raportów pozwala na tworzenie wydruków z parametrami rzeczywistymi; tryb ekspert – ręczny wybór diagnozowanego sterownika.

Magneti Marelli Vision – z wyświetlaczem; testy drogowe z możliwością graficznego przedstawienia wyników; wbudowany oscyloskop 4-kanałowy z graficzną prezentacją wyników; podłączenie bezprzewodowe Bluetooth dla komunikacji oraz zdalnej diagnostyki z komputera; zintegrowana diagnostyka/oscyloskop/biuletyny techniczne wraz z instrukcjami rozpoznawania i analizy kodów błędów również z użyciem oscyloskopu.

TEXA Navigator TXTs – interfejs diagnostyczny – z aktualizowanym oprogramowaniem IDC, z ciekawym interfejsem graficznym; odczyt parametrów, aktywacje, regulacje i konfiguracje, kasowanie kontrolek serwisowych, zamrożona ramka, dane i karty techniczne, aktywne schematy elektryczne, funkcja PassThru.

Testery Bosch KTS, np. 590, to interfejsy diagnostyczne współpracujące z komputerem PC z oprogramowaniem Bosch ESI[tronic] 2.0. Program ten wspomaga diagnostykę szeregową polegającą głownie na odczycie kodów usterek i przebiegów wartości rzeczywistych i zadanych z elementów pomiarowych i wykonawczych w szereg dodatkowych funkcji.


Więcej o testerach w wydaniu 3/2018 „Auto Moto Serwisu”

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem