fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Płukanie klimatyzacji

technika kliamtyzacjaAby układ klimatyzacji działał w sposób prawidłowy, musi być pozbawiony wewnętrznych zanieczyszczeń. Czynnik chłodniczy i olej pracujące w warunkach wysokich temperatur i ciśnień, a także precyzyjne elementy sprężarki dla optymalnego działania wymagają braku zanieczyszczeń w układzie.

Płukanie układu klimatyzacji jest jedną z najważniejszych czynności serwisowych, szczególnie przy wymianie sprężarki lub w przypadku, gdy zdiagnozowano zanieczyszczenie układu. Aby uniknąć problemów związanych z wydajnością systemu i kosztownych powtórnych napraw, należy przepłukać układ klimatyzacji, jeśli stwierdzono zablokowanie układu, zapchanie osuszacza, nadmiar zastosowanego kontrastu czy też obecność środków uszczelniających. Ponadto należy zawsze przepłukać układ przed zainstalowaniem nowej sprężarki. Zwęglone cząstki oleju, opiłki metalowe i inne zanieczyszczenia, które spowodowały awarię poprzedniej sprężarki, mogą spowodować, że nowa sprężarka szybko ulegnie uszkodzeniu, jeśli układ nie został przepłukany. Aby zapewnić poprawne smarowanie układu, niezbędne jest jego płukanie i napełnienie pustego, czystego układu za pomocą właściwego oleju, w zalecanej ilości. Odpowiednie smarowanie jest kluczowe dla trwałości sprężarki.
Należy pamiętać, że takie podzespoły układu, jak: sprężarka klimatyzacji, element rozprężny oraz osuszacz bądź też zasobnik, nie powinny być poddawane procesowi płukania. Jeśli pozwala na to stan skraplacza, to warunkowo dopuszcza się jego płukanie, w przeciwnym razie element ten należy zawsze wymienić na nowy.

Metody płukania:
Specjalistyczne płyny: proces płukania odbywa się za pomocą specjalnego płynu do płukania układu klimatyzacji. Płyn krąży w układzie z wykorzystaniem maszyny płuczącej lub jest aplikowany do układu bezpośrednio z pojemnika ciśnieniowego. Płyn posiada bardzo dobre właściwości czyszczące, rozpuszcza wszystkie rodzaje zanieczyszczeń, usuwa szlam oraz trudne do usunięcia złogi. Pozostałości płynu do płukania należy dokładnie usunąć (przedmuchać układ). Układ należy osuszyć z wykorzystaniem próżni.
Czynnik chłodniczy ze stacji klimatyzacji: układ jest płukany za pomocą czynnika R134A i stacji klimatyzacji. Stacja musi być wyposażona w funkcję płukania, specjalnie zaprojektowane filtry oraz pojemnik do zanieczyszczeń. Usuwa luźne zanieczyszczenia i jest to nieskuteczna metoda w usuwaniu osadów i większych zanieczyszczeń. Układ należy osuszyć z wykorzystaniem próżni.
Czynnik chłodniczy podawany z butli: płukanie dokonuje się za pomocą czynnika R134A podawanego do układu bezpośrednio z ogrzewanej butli. Konieczna jest dodatkowa butla do odbioru zanieczyszczonego gazu, jak również adapter i przewody do właściwego podłączenia. Wymagane jest narzędzie z wziernikiem do kontroli czystości czynnika, który płucze układ. Układ należy osuszyć z wykorzystaniem próżni.

Na podstawie materiałów Nissens

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem