fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Bez miski olejowej

ciekawostkaFirma Nexcel (start-up firmy Castrol) lansująca zewnętrzny zbiornik z olejem silnikowym twierdzi, że dzięki odpowiedniemu zarządzaniu olejem można zmniejszyć emisję CO2 o 2 gramy na kilometr.

Aktywny system zarządzania olejem silnikowym Nexcel to łatwy do wymiany zbiornik zawierający olej silnikowy, filtr i elektroniczną jednostkę sterującą. Zbiornik oleju można zamontować w dowolnym miejscu w komorze silnika pojazdu. Do tej pory system ten stosuje Aston Martin.
Przeprowadzono badania emisji kilku popularnych silników, m.in. dwulitrowych benzynowych i Diesla. Największą poprawę w emisji CO2 zaobserwowano w przypadku małego, turbodoładowanego silnika benzynowego. Zmniejszenie emisji CO2 w systemie Nexcel są możliwe dzięki:
• używaniu tego samego środka smarnego przez cały okres eksploatacji silnika można stosować np. mniejsze i bardziej wydajne łożyska (zmniejszenie oporów wewnętrznych silnika),
• zwiększenie szybkości nagrzania silnika. Każdy litr oleju w misce olejowej ma pojemność cieplną równą około 2 kg aluminium lub 4 kg żeliwa, więc usunięcie oleju z silnika przyspiesza jego rozgrzewanie,
• zmniejszenie lepkości oleju. Wydłużenie terminów wymiany oleju spowodowało konieczność stosowania wielu dodatków, które zwiększają lepkość oleju. W systemie Nexcel wymiana oleju trwa 90 sekund i polega na wymianie pojemnika, więc okresy wymiany oleju można skrócić.
Pojemnik Nexcel zawiera olej i filtr o właściwych parametrach dla danego silnika. Pojemnik można zamontować w dowolnym miejscu w komorze silnika pojazdu. Przepływ oleju jest zarządzany przez elektroniczną jednostkę sterującą, która komunikuje się z pojazdem za pośrednictwem standardowej magistrali danych. Pompa elektryczna steruje przepływem oleju między silnikiem a zbiornikiem.
Firma Nexcel przekonuje, że system nie jest drogi, ale wymaga przekonstruowania silników.
Czy znajdzie się producent aut, który na masową skalę wprowadzi pojemnik Nexcel do swoich aut i to w przededniu elektryfikacji napędu?

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem