fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Jak dobrać filtr oleju?

filtronZdarza się, że osoby niezajmujące się profesjonalną naprawą samochodów dobierają puszkowy filtr oleju do danego pojazdu wyłącznie na podstawie dopasowania gwintu i wizualnej oceny wielkości filtra. Po czym chcą, by taki filtr został zamontowany w ich aucie.

Bardzo wiele puszkowych filtrów oleju ma zbliżone wymiary obudowy i podobne lub wręcz takie same gwinty, ale ich parametry są diametralnie inne. Filtr oleju musi być dobrany do ściśle określonego modelu pojazdu i silnika.
Może się okazać, że w błędnie dobranym filtrze materiał filtracyjny nie będzie zapewniał prawidłowej filtracji, co ma bezpośredni wpływ na wzrost ryzyka uszkodzenia silnika. W zależności od konstrukcji silnika, w filtrach oleju typu spin-on stosowane są zawory zapewniające ochronę silnika. Jeśli w danym pojeździe zostanie zamontowany błędnie dobrany filtr, może okazać się, że nie ma w nim odpowiednich zaworów lub parametry ich pracy są zupełnie inne. Należy pamiętać, że zawory w filtrach oleju są konstruowane tak, by otwierały się przy odpowiednio dobranym do danego silnika ciśnieniu oleju. Należy zawsze sprawdzać zastosowanie danego filtra, korzystając z katalogu jego producenta. Dotyczy to zarówno filtrów puszkowych, jak i wkładów filtra.

Przykładem filtrów oleju o takich samych wymiarach zewnętrznych i takim samym gwincie są filtry FILTRON OP 577 oraz OP 626/4 (oba produkty są dostępne w sieci sprzedaży Inter Cars). Oba filtry, choć wizualnie podobne, różnią się występowaniem zaworu przeciwzwrotnego.
W filtrze oleju mogą znajdować się następujące zawory:
przeciwzwrotny – najczęściej ma postać gumowej membrany przylegającej do wewnętrznej strony pokrywy filtra puszkowego. Membrana ta przesłania otwory, przez które dostaje się do filtra brudny olej. Zadaniem zaworu przeciwzwrotnego jest zapobieganie wydostawaniu się oleju z filtra po wyłączeniu silnika. Zawór przeciwzwrotny jest potrzebny przy filtrach wkręcanych z boku lub od góry korpusu silnika (jeśli filtr pracuje w pozycji pokrywą do góry, funkcję zaworu z powodzeniem przejmuje grawitacja),
bezpieczeństwa – ma za zadanie umożliwić przepływ oleju poza warstwą filtrującą, gdy jest ona zapchana. Stosowanie zaworu bezpieczeństwa wynika z faktu, że brudny olej jest dla silnika zawsze lepszy niż jego całkowity brak,
Eco (Anti-Syphon Valve) – chroni przed spływaniem oleju z filtra po wyłączeniu silnika. Pełni zatem podobną funkcję, co zawór przeciwzwrotny z tą różnicą, że zawór umieszcza się po „czystej stronie” filtra. W efekcie filtr cały czas jest wypełniony olejem – niezależnie od tego, czy silnik pracuje, czy nie. Po uruchomieniu silnika zawór Anti-Syphon Valve znacznie skraca czas suchego tarcia pomiędzy współpracującymi częściami, ponieważ przyczynia się do szybkiego przepływu oleju do silnika.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem