fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Resurs podnośnika

podnosnikiOd 1 czerwca tego roku obowiązuje rozporządzenie ministra Przedsiębiorczości i Technologii określające m.in. bezpieczny okres eksploatacji podnośnika warsztatowego, czyli resurs.

Prawne wprowadzenie resursu podnośnika warsztatowego, który wynosi 10 lat, ma zniechęcić warsztaty do kupowania wyeksploatowanych, ale tanich urządzeń sprowadzanych z zagranicy. Wiele warsztatów zamierzających zamontować nowy podnośnik, z reguły o większym udźwigu (pow. 3,5 t) i zastanawia się, jaki wybrać. Przed wyborem podnośnika należy rozważyć, do jakiego celu ma on służyć i czy dysponujemy odpowiednim miejscem do jego zamontowania. Trzeba sprawdzić, czy są spełnione wymagania producenta podnośnika w zakresie minimalnych odległości od ścian i sufitu oraz jakości podłoża w warsztacie, które musi być dostosowane do udźwigu podnośnika, a także instalacji elektrycznej.

Jaki wybrać?
Oprócz określenia udźwigu podnośnika ważnymi kryteriami wyboru są jego budowa i wymiary. Producenci pojazdów zalecają określony typ podnośnika do obsługi swoich aut, ze względu na czasami nietypowe punkty podparcia. To istotne, gdyż coraz częściej do warsztatu niezależnego będą przyjeżdżały samochody z napędem hybrydowym lub elektrycznym, które posiadają specyficzne punkty podparcia. Często producenci pojazdów zalecają stosowanie podnośników podpodłogowych ze względu na wygodę pracy. Podnośniki podpodłogowe zajmują o ok. 1,5 metra szerokości roboczej mniej, w porównaniu z podnośnikami kolumnowymi. Ich wadą jest wyższa cena zakupu i dodatkowe koszty związane z przygotowaniem stanowiska – kasety trzeba zabetonować w posadzce. Z tych powodów bardziej popularne w warsztatach są podnośniki naposadzkowe – kolumnowe lub nożycowe. Platformy nośne podnośników nożycowych zakrywają progi auta, ale jeśli pojazd jest skorodowany, łatwiej go unieść niż za pomocą talerzyków w podnośniku dwukolumnowym z wysuwanymi ramionami.
Na stanowiskach diagnostycznych, do pomiaru geometrii pojazdu, wykorzystują z reguły podnośniki 4-kolumnowe lub nożycowe. Ostatnio coraz większą popularnością cieszą się podnośniki nożycowe oferowane w kilku wersjach – krótkoskokowej (wysokość podnoszenia do 930 mm), z podwójnymi nożycami, z międzyosiową platformą nośną i z szynami przejazdowymi. Wadą podnośników nożycowych jest wyższa cena zakupu w porównaniu z dwukolumnowymi. W przypadku braku miejsca w warsztacie oferowane są mobilne podnośniki 1- kolumnowe, bez stałego mocowania w posadzce. Ich udźwig z reguły nie przekracza jednak 2,5 tony.

 

Więcej o podnośnikach w wydaniu 6/2019 „Auto moto Serwisu”

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem