Sworzeń wahacza to bardzo ważny element układu zawieszenia. Jest kulowym przegubem, który umożliwia skręcanie kół i odpowiada za ich prowadzenie we właściwej pozycji przez wahacze. Podczas eksploatacji sworzeń ulega naturalnemu zużyciu i w skrajnych przypadkach może oderwać go od zwrotnicy. Efektem tego będzie odseparowanie zwrotnicy wraz z kołem od wahacza (koło po prostu wypnie się do góry).
Wybicie sworznia rozpoczyna się od zauważalnego luzu, stuków i nieco pogorszonego prowadzenia samochodu. Mechanik może zweryfikować luz poprzez użycie tzw. łychy, którą należy delikatnie włożyć między sworzeń a zwrotnicę i poruszać nią w prawo i lewo. Jeśli wyczujemy luz, to w połączeniu z pozostałymi objawami, możemy zakwalifikować sworzeń do wymiany. Warto wspomnieć, że sworznie wahacza należy wymieniać parami – niesprawność jednego zwiastuje usterkę tego elementu w drugim kole, po przeciwnej stronie. Taką procedurę zaleca firma SKF.
Wymiana sworznia odbywa się poprzez zdjęcie koła, a następnie odkręcenie nakrętki sworznia mocującej go do zwrotnicy. Jeśli mamy do czynienia z elementem, który nie był od dawna wymieniany, przed przystąpieniem do właściwej pracy, warto spryskać ten obszar, np. preparatem w sprayu o działaniu smarującym. Po zdjęciu nakrętki, należy wykręcić śruby umieszczone u dołu sworznia i odseparować go od wahacza. W całej procedurze możemy wykorzystać specjalny ściągacz do sworzni. W niektórych samochodach jest on połączony z wahaczem za pomocą metalowych nitów, które w przypadku ingerencji należy rozwiercić. Może się także zdarzyć, że sworzeń odpowiada równocześnie za kąt wyprzedzenia zwrotnicy. Wtedy obligatoryjnie, zaraz po dokonaniu wymiany, należy skontrolować geometrię zawieszenia.
Przed zamontowaniem nowej części należy wyczyścić cały obszar szczotką drucianą. Sworzeń to stosunkowo rzadko wymieniany element, więc po dłuższym czasie w miejscu jego pracy zalega brud i korozja, których powinniśmy się pozbyć.