fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Statyczna kalibracja kamer i czujników – krok po kroku

W niedalekiej przyszłości kalibracja kamer i czujników wchodzących w skład systemu wspomagania kierowcy ADAS stanie się koniecznością. Przedstawiamy procedurę statycznej kalibracji za pomocą urządzenia Hella CSC-Tool.

kalibracja

System wspomagania kierowcy ADAS jest wyposażony w autodiagnozę i jeśli ustawienia kamery lub radaru wykraczają poza zakres samoregulacji, system wyłącza się lub pracuje niewłaściwie. Wówczas należy przeprowadzić kalibrację metodą statyczną lub dynamiczną, bądź obiema metodami (w zależności od konkretnego modelu pojazdu).
Na rynku są dostępne urządzenia do kalibracji kamer i radarów oferowane m.in. przez firmy: Bosch, Hella, Launch czy Texa. Urządzenia te służą do kalibracji statycznej według osi symetrii pojazdu lub według geometrycznej osi jazdy, w zależności od marki auta. Zasada obsługi tych urządzeń jest podobna, ale różnią się one szczegółami wykonania. W wydaniu 5/2018 „Auto Moto Serwisu” opisywaliśmy urządzenie TEXA RCCS, teraz prezentujemy urządzenie Helli.
Zachęcamy do szkoleń z tego zakresu – my braliśmy udział w szkoleniu firmy Hella w zakresie kalibracji kamery i radaru przedniego na przykładzie samochodu VW Passat 1.4 TSI.

W skład zestawu CSC-Tool wchodzą:
• stojak do mocowania tablic kalibracyjnych,
• tablice kalibracyjne do kalibracji kamer – tablica dla grupy VAG i Mercedes Benz stanowi standard wyposażenia urządzenia, inne tablice można dokupić opcjonalnie,
• dwa uchwyty na koła ze wskaźnikiem laserowym.
Gdy w rachubę wchodzi kalibracja radarów, konieczny jest dodatkowy zakup zestawu Radar Kit I, który zawiera tablicę odbijającą wiązkę radarową i kalibrator laserowy.

Wymagania wstępne:
W przypadku pojazdów marki Volkswagen bazą do kalibracji radarów i kamer jest oś geometryczna jazdy, którą wyznacza zbieżność kół osi tylnej. Oś wiązki wysyłanej przez radar i oś widzenia kamery powinny być równoległe do osi geometrycznej jazdy.
W celu poprawnego przeprowadzenia kalibracji kamery lub radaru należy spełnić kilka warunków wstępnych:
• do kalibracji wymagane jest płaskie, wypoziomowane stanowisko pomiarowe,
• sprawdzić, czy geometria podwozia pojazdu jest prawidłowa,
• skontrolować ciśnienie powietrza w kołach,
• przetoczyć pojazd w celu kompensacji bicia kół i ustawić koła do jazdy na wprost, zamknąć drzwi i pokrywę bagażnika,
• podczas kalibracji silnik powinien być wyłączony,
• włączyć zapłon,
• kilkakrotnie nacisnąć na nadwozie, by wyresorować pojazd,
• napięcie zasilania akumulatora w pojeździe powinno być większe niż 12V, dlatego zaleca się podłączenie ładowarki z trybem buforowym, dźwignię zmiany biegów ustawić w położeniu neutralnym lub w pozycji „P” w skrzyni automatycznej,
• zaciągnąć hamulec postojowy,
• podłączyć interfejs diagnostyczny Hella Gutmann. My korzystaliśmy z testera mega macs 66.

Pełna procedura zostanie opisana w wydaniu 1/2019 „Auto Moto Serwisu”

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem