fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Na zimę i na lato

Coraz więcej warsztatów niezależnych rozszerza swoją działalność o usługi wulkanizacyjne. Oprócz sezonowej wymiany ogumienia warsztaty dobierają opony klientom, a ci coraz bardziej interesują się oponami całorocznymi.

Producenci ogumienia zalecają stosowanie opon zimowych i letnich, argumentując, że nie da się skonstruować uniwersalnej opony wysokiej jakości na każdą porę roku. Jednocześnie ci sami producenci wprowadzają do sprzedaży opony całoroczne. Gdzie tkwi haczyk?
Według zaleceń producentów ogumienia opony całoroczne są przeznaczone do pokonywania krótkich dystansów w aglomeracjach miejskich, w rejonach z niskimi opadami śniegu i o umiarkowanych temperaturach. Opony te nie dorównują parametrami oponom sezonowym, chociaż spełniają wymogi homologacyjne.
Opracowany skład mieszanki gumowej posiada bowiem określone właściwości w rożnych temperaturach, co wprowadza znaczne ograniczenia dla konstruktorów opon. Np. w składzie mieszanki gumowej opony zimowej stosuje się więcej naturalnego kauczuku, który jest odporny na niskie temperatury. Podobnie jest z kształtem bieżnika, który może być „bardziej” zimowy lub letni. Opona całoroczna w upale i w bardzo niskich temperaturach traci niektóre właściwości, a jej konstrukcja jest kompromisem w zakresie dobrania składu mieszanki i kształtu bieżnika. Niektórzy producenci podają, że parametry opony zostają zachowane do głębokości bieżnika 4 mm.
W oponach całorocznych z reguły stosuje się rzeźbę bieżnika zbliżoną do opon zimowych, a mieszanka gumowa jest nieco bardziej „miękka” niż w oponach letnich. Taka mieszanka zachowuje elastyczność w niższych temperaturach, ale podczas upałów szybciej się zużywa.
Pierwszą całoroczną oponą nowej generacji była wprowadzona w 2015 r. opona Michelin CrossClimate. Obecnie niemal każdy producent ogumienia ma w ofercie opony całoroczne, wykorzystując z reguły opatentowane rozwiązania konstrukcyjne.
Według raportu branży motoryzacyjnej 2018/2019 opracowanego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego sprzedaż opon całorocznych z homologacją zimową wzrosła u nas rok do roku o 29% i w tej chwili stanowią one 4% rynku. Oferuje je coraz więcej marek, zarówno premium, jak i budżetowych, przy czym te ostatnie wybiera w Polsce ok. 45% kierowców.
Czas użytkowania opon całorocznych jest trudny do określenia, gdyż zależy od temperatur panujących w okresach zimowych i letnich. Jeśli przez kilka lat w lecie panowały upały, zużycie bieżnika opon całorocznych będzie większe niż opon letnich. Podstawową korzyścią eksploatacji opon całorocznych jest brak konieczności ich sezonowej wymiany. Specjaliści zalecają jednak coroczną kontrolę wyważenia kół, szczególnie w pojazdach z oponami całorocznymi.

etykiety


Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu 1/2019 „Auto Moto Serwisu”

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem