fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Wodór powraca

Po Toyocie Mirai seryjną produkcję pojazdu z ogniwami paliwowymi rozpoczyna Mercedes-Benz. Równocześnie rozwija się w Europie infrastruktura stacji tankowania wodoru. Czy wodór stanie się paliwem przyszłości?

Do seryjnej produkcji trafia Mercedes-Benz GLC F-CELL, w którym do napędowego silnika elektrycznego prąd jest wytwarzany w wodorowych ogniwach paliwowych. Daimler pracował nad rozwojem ogniw paliwowych już od lat 80. minionego wieku. Efekty prac możemy zobaczyć dzisiaj. Seryjna produkcja auta z ogniwami paliwowymi stała się możliwa dzięki ich miniaturyzacji, zwiększeniu sprawności i mocy. Nowoczesny układ ogniw paliwowych Mercedesa znajduje się z przodu, w komorze silnika i jest instalowany w punktach mocowania konwencjonalnego silnika. Ponadto użycie platyny w ogniwie paliwowym zostało zredukowane o 90%, co pozwoliło na obniżenie kosztów produkcji. W pojeździe znajduje się także akumulator litowo-jonowy, który jest dodatkowym źródłem energii dla silnika elektrycznego. Akumulator może być ładowany przez ogniwa paliwowe lub zewnętrznie za pomocą wtyczki. Czas ładowania do pełnej pojemności elektrycznej wynosi około 1,5 godziny. Pojazd ma dwa zbiorniki wodoru z włókien węglowych wbudowane w podłogę, o objętości 4,4 kg. Dzięki znormalizowanej na całym świecie technologii 700 barowej, tankowanie wodoru trwa trzy minuty. Pojazd napędzany jest asynchronicznym silnikiem elektrycznym o mocy 211 KM. Kierowca ma do wyboru kilka rożnych trybów pracy, np. ekologiczny czy sportowy.
Model GLF jest ciekawy, ponieważ silnik elektryczny może być napędzany prądem z ogniw paliwowych lub z akumulatora litowo-jonowego. Mercedes nazywa to napędem hybrydowym. Maksymalny dystans pojazdu wynosi 478 km, przy średnim zużyciu kilograma wodoru na 100 km drogi. Po pełnym naładowaniu sam akumulator litowo-jonowy zapewnia zasięg do 51 km.

wodor

Pojazd ma cztery tryby pracy:
• HYBRID – silnik czerpie energię z ogniw i akumulatora. Szczyty mocy są obsługiwane przez akumulator, a ogniwo paliwowe działa w optymalnym zakresie wydajności.
• F-CELL – jazda z wykorzystaniem prądu wytwarzanego w ogniwach paliwowych. Stan naładowania akumulatora utrzymuje się na stałym poziomie dzięki energii z ogniw paliwowych.
• BATTERY – zasilanie wyłącznie z akumulatora. Ogniwa paliwowe nie pracują.
• ŁADOWANIA – zasilanie z ogniw paliwowych, równoczesne ładowanie akumulatora na przykład przed tankowaniem wodoru. Ten tryb tworzy rezerwy mocy dla jazdy pod gorę lub bardzo dynamicznej.
We wszystkich trybach pracy system wyposażony jest w funkcję odzyskiwania energii, która umożliwia odzyskanie energii podczas hamowania lub wybiegu oraz przechowywanie jej w akumulatorze.

Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu 1/2019 „Auto Moto Serwisu”

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem