fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Uwaga na pasek rozrządu

rozrzadOPELRozrząd napędzany paskiem to jedno z najpopularniejszych rozwiązań w układzie rozrządu, stosowane w wielu samochodach osobowych. Producenci określają czas wymiany paska rozrządu zazwyczaj po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Może się jednak zdarzyć, że kierowca przekroczy termin wymiany albo na stan paska wpłyną czynniki poboczne, powodując jego uszkodzenie. To bardzo niebezpieczne zjawisko dla każdej jednostki napędowej, która – w takich przypadkach – zazwyczaj ulega zniszczeniu.

Synchronizacja pracy wałka rozrządu z wałem korbowym realizowana jest przez układ rozrządu, w skład którego wchodzi kilka elementów: pasek, napinacz, rolki prowadzące, czasem także koła zębate rozrządu. Zerwanie paska może być brzemienne w skutkach, dlatego nadrzędną zasadą jest tutaj „lepiej zapobiegać niż leczyć”.
– Większość współczesnych silników jest kolizyjnych, to znaczy, że w przypadku zerwania paska rozrządu tłoki uderzają w zawory, powodując ich nieodwracalne zniszczenie. Przyczyna awarii może leżeć, np. w zestarzeniu się materiału – musimy pamiętać, że nawet najlepszy pasek to nadal element eksploatacyjny, który podlega okresowej wymianie. Przekroczenie przez kierowców tego terminu może skutkować tym, że w pewnym momencie materiał pod obciążeniem po prostu nie wytrzyma. Innym powodem obniżenia trwałości paska może być uszkodzenie termiczne lub np. zabrudzenie go olejem silnikowym – tłumaczy Tomasz Ochman z firmy SKF.
Zerwanie paska może nastąpić także z uwagi na uszkodzenie elementów współpracujących z nim, takich jak łożyska w rolkach prowadzących. Powodem może być również zatarcie pompy lub zużyte łożysko w pompie cieczy chłodzącej, która napędzana jest także przez pasek rozrządu.
We współczesnych samochodach niedopuszczalne jest także uruchamiane samochodu na hol. Nagłe szarpnięcie w układzie, gdy silnik się uruchomi, może spowodować zerwanie paska, jego przeskoczenie o kilka zębów lub uszkodzenie zębów i tym samym trudne do przewidzenia przestawienie faz rozrządu.
– Należy przede wszystkim dbać o silnik, nie bagatelizować wycieków płynów, a pasek rozrządu, wraz z elementami współpracującymi, wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. W przypadku wymiany paska rozrządu dobrą praktyką jest równoczesna wymiana pompy wody – radzi Tomasz Ochman.
Warto wspomnieć, że rekomendowane terminy wymiany układu rozrządu są jedynie zaleceniami producentów. Bardzo duży wpływ na kondycję całego układu mają warunki eksploatacji samochodu, co w wielu przypadkach (np. pojazdy, których silniki długo pracują na biegu jałowym – taxi, policja oraz pracujące np. jako pomoc drogowa) może znacząco skrócić żywotność i dobrą kondycję elementów układu rozrządu.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem