fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Wymiana lamp ksenonowych

ksenonyLampy ksenonowe to dość często stosowany system oświetlenia w motoryzacji, który montowany jest nie tylko w samochodach marek premium. Standardowa barwa światła ksenonowego to około 4100 K, ale w zależności od użytych soli metali temperatura barwowa może dochodzić nawet do 5000 K, tak jak w przypadku lamp marki Philips Xenon WhiteVision gen2. Trwałość ksenonów większość renomowanych producentów określa na ok. 2500–3000 godzin.

– Wymiana ksenonu odbywa się analogicznie, jak wymiana żarówki halogenowej. Aby jednak to zrobić, konieczne jest posiadanie wiedzy i doświadczenia w zakresie wymiany oraz niezbędne jest zachowanie odpowiednich zasad bezpieczeństwa, między innymi takich, jak wyłączony zapłon. Po wymianie zazwyczaj niezbędna jest adaptacja, która pozwoli na prawidłowe wypoziomowanie ksenonów. W najnowszych odmianach tej technologii przeprowadza się ją za pomocą testera diagnostycznego wyposażonego w tego typu funkcję. Dobrą praktyką jest wymienianie ksenonów parami, ponieważ wraz ze zużyciem zmienia się ich temperatura barwowa – tłumaczy Wioletta Pasionek, Marketing Manager Central Europe w Lumileds Poland.
Podczas eksploatacji światło ksenonowe będzie powoli zmieniać swoją barwę, najczęściej na fioletoworóżową. Jeśli dzieje się to tylko w jednej lampie, warto wymienić od razu drugą, gdyż ona również w najbliższym czasie straci swoje parametry. Innym rodzajem usterki jest charakterystyczne mruganie co oznacza, że winny jest prawdopodobnie zapłonnik, a nie sam palnik. Jeśli nie są zintegrowane, zapłonnik można wymienić jako oddzielny element. Przy wymianie lampy ksenonowej warto też skontrolować system automatycznego poziomowania i czyszczenia reflektora.

Na rynku występują palniki zintegrowane z zapalnikiem (oznaczenia D1, D3, D5, D8) oraz bez niego (D2, D4). Musimy również uwzględnić reflektor, jaki posiadamy w aucie. Wyróżniamy reflektory projektorowe z soczewką (oznaczone na końcu literą S, np. D3S) oraz odbłyśnikowe (litera R), co warunkuje dobór lampy wyładowczej. Coraz bardziej popularne stają się zintegrowane systemy ksenonowe (D5S), które nie wymagają systemu poziomowania i czyszczenia reflektorów. Mimo swoich niewysokich wartości – 25 W i 2000 lumenów, niewiele różnią się od standardowej lampy ksenonowej.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem