fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Uwaga na sprężarkę klimatyzacji

Najważniejszym i najdroższym elementem układu klimatyzacji samochodowej jest sprężarka. Jej zadaniem jest dystrybucja czynnika chłodniczego w układzie, co odbywa się za sprawą różnicy ciśnień. Sprężarka zasysa czynnik w stanie gazowym z wylotu parownika, zwiększa jego ciśnienie i doprowadza do skraplacza, gdzie stan skupienia czynnika zmienia się z gazowego na ciekły. Ważną funkcją sprężarki jest również transportowanie oleju w czynniku chłodniczym.
Obecnie stosuje się sprężarki tłokowe z krzywką tarczową. Ich praca polega na przekształceniu ruchu obrotowego wału na ruch liniowy tłoków. Sprężarka może być wyposażona w tradycyjne sprzęgło lub, jak na zdjęciu – w elektromagnetyczny zawór sterujący (to rozwiązanie jest współcześnie znacznie częściej spotykane).

sprezarka technika

Rodzaje kompresorów
W starszych konstrukcjach, zazwyczaj uruchomienie klimatyzacji powodowało odczuwalne szarpnięcie i obniżenie obrotów silnika. W przypadku nowszych konstrukcji efekt ten nie jest już odczuwalny, gdyż stosuje się sprężarki o zmiennej, a nie stałej wydajności. W sprężarkach o stałej wydajności płyta oscylacyjna znajduje się pod takim samym kątem, niezależnie od warunków eksploatacji. W tej wersji nie można precyzyjnie regulować mocy chłodzenia układu i możliwe są tylko całkowite cykle załączania i wyłączania sprężarki– tłumaczą eksperci Valeo. Tłoki pracują niezmiennie, wymuszając przepływ czynnika. Sprężarka załączana jest przez sprzęgło elektromagnetyczne na kole pasowym. W przypadku takiego rozwiązania, wydajność kompresora zależy od prędkości obrotowej przekazywanej na koło pasowe kompresora.
W przypadku kompresorów o zmiennej wydajności, tłoki są przesuwane za pomocą płyty oscylacyjnej. Kąt wychylenia jest zmienny i odpowiada za sterowanie tłokami. Zależy on od wymagań w zakresie energii i ciśnienia oraz temperatury czynnika na porcie wlotowym sprężarki. Im większe zapotrzebowanie na niską temperaturę, tym większa wydajność cylindra, a maksymalny kąt płyty odpowiada maksymalnemu skokowi tłoka.
Położenie płyty oscylacyjnej kontrolowane jest przez zawór, który może być sterowany wewnętrznie z wykorzystaniem elementu wrażliwego na ciśnienie lub przez elektrozawór zewnętrzny – za pośrednictwem elektronicznego modułu sterującego (ECU). Kompresory sterowane zewnętrznie mają znacznie lepszą kontrolę nad przemieszczaniem tłoka, a tym samym lepszą kontrolę temperatury.
Zanim zamówimy sprężarkę do samochodu klienta, warto sprawdzić, z jakim jej typem mamy do czynienia.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem