W samochodzie wyposażonym w kolumny McPhersona zdiagnozowano pogorszone prowadzenie oraz stuki od strony prawego koła, słyszalne podczas skręcania. Po weryfikacji podstawowych elementów układu kierowniczego oraz zawieszenia podejrzenie padło na amortyzator. Jednak jego oględziny nie wykazały zużycia. Elementem powodującym stuki może być poduszka amortyzatora przykręcana na tzw. kielichu. Może być ona zintegrowana z łożyskiem lub występować jako oddzielny element do montażu.
– Wymiana poduszki nie jest trudną czynnością serwisową, chociaż wymaga odpowiedniego sprzętu i doświadczenia – mówi Tomasz Ochman z firmy SKF.
Poduszka, a w zasadzie łożysko, które do niej przylega, może mieć luz powstały w wyniku eksploatacji lub uszkodzenia np. po najechaniu na głęboką dziurę. Tak jak wspomniano, charakterystycznym objawem tej usterki będzie zmienione prowadzenie auta oraz pogorszona amortyzacja nierówności. Możliwe są także słyszalne stuki dobiegające z okolic amortyzatora.
Przystępując do pracy warto odseparować wahacz oraz zwrotnicę, aby umożliwić wyjęcie kolumny. Następnie powinniśmy odkręcić samą poduszkę, która umocowana jest do kielicha za pomocą trzech śrub. Gdy kolumnę McPhersona mamy już na stole, należy pamiętać o zastosowaniu profesjonalnego ściągacza do sprężyn. Po obniżeniu sprężyny do bezpiecznego poziomu umożliwiającego odkręcenie poduszki, przy pomocy klucza dynamometrycznego możemy zamontować nowy element. Ważne jest zastosowanie nowych śrub.
Jeśli uszkodzenie nie wynika, np. z wjechania w głęboką dziurę, dobrą praktyką jest równoczesna wymiana poduszek amortyzatorów po obu stronach auta.
Ponieważ wymiana poduszki amortyzatora jest ingerencją w zawieszenie pojazdu, kontrola i ewentualne ustawienie geometrii jest obowiązkową czynnością serwisową. Odkręcenie wahacza i zwrotnicy może istotnie zmienić parametry tego układu.