fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Ocena konwertera katalitycznego przez system OBDII/EOBD (cz. 6)

konwerterW artykule przedstawiona zostanie druga, przykładowa, tzw. dwuetapowa metoda kontroli sprawności trójfunkcyjnego konwertera katalitycznego.

cena konwertera katalitycznego na podstawie przesunięcia w czasie sygnałów czujników tlenu przed i za konwerterem katalitycznym Ta procedura oceny sprawności konwertera katalitycznego, opisana w materiałach szkoleniowych firmy Nissan, jest na pewno wykorzystywana w europejskich modelach tej firmy. Dysponując nawet ich dokumentacją serwisową, trudno jednak wskazać jednoznacznie, w których. Producent może bowiem nie podawać szczegółowo metody oceny sprawności konwertera katalitycznego, którą zastosował w danym modelu samochodu.
Aby ta procedura oceny sprawności konwertera katalitycznego mogła być przeprowadzona, muszą być spełnione następujące warunki:
• w sterowniku nie może być zapamiętany żaden kod usterki, informujący o uszkodzeniu: przepływomierza, czujnika temperatury silnika, czujników tlenu;
• silnik musi osiągnąć określoną temperaturę pracy;
• konwerter katalityczny musi osiągnąć temperaturę min. 400°C; temperatura ta jest obliczana na podstawie: temperatury zasysanego powietrza, prędkości obrotowej silnika, masy zasysanego powietrza, czasu liczonego od rozruchu silnika, wielkości dawki paliwa oraz prędkości jazdy;
• prędkość obrotowa silnika, dawka paliwa oraz prędkość jazdy, muszę osiągnąć określone wartości.
Opisywana procedura kontrolna jest dwuetapowa. Przeanalizujemy oba.

 

Ocena konwertera katalitycznego w pierwszym etapie procedury kontrolnej
W pierwszym etapie procedury kontrolnej ocena sprawności konwertera katalitycznego jest przeprowadzana bez przerywania pracy układu regulacji składu mieszanki. Ta część procedury kontrolnej jest więc tzw. metodą pasywną. Jej celem jest kwalifikacja konwertera katalitycznego do dokładniejszej oceny, która będzie wykonywana w drugim etapie.
Pierwszy etap procedury kontrolnej ocenia sprawność konwertera katalitycznego na podstawie porównania liczby przełączeń sygnału dwustanowego napięciowego czujnika tlenu zamontowanego za konwerterem katalitycznym, do liczby przełączeń sygnału dwustanowego napięciowego czujnika tlenu zamontowanego przed konwerterem katalitycznym.
Metoda ta była omówiona w „Auto Moto Serwisie” nr 2/2019, na str. 42 i opatrzona ilustr.1 i 2. Jeśli liczba przełączeń czujnika tlenu za konwerterem katalitycznym w stosunku do liczby przełączeń czujnika tlenu przed konwerterem katalitycznym jest mniejsza od wartości przyjętej w programie diagnostycznym za graniczną, wówczas sprawność konwertera katalitycznego jest oceniana jako prawidłowa. Drugi etap kontroli nie jest wówczas przeprowadzany. Jeśli natomiast liczba przełączeń czujnika tlenu za konwerterem katalitycznym w stosunku do liczby przełączeń czujnika tlenu przed konwerterem katalitycznym jest większa od wartości przyjętej w programie diagnostycznym za graniczną, wówczas jest podejrzenie, że sprawność konwertera katalitycznego może być za niska. Aby to zweryfikować dokładniej program diagnostyczny przechodzi do drugiego etapu procedury kontrolnej.

Ocena konwertera katalitycznego w drugim etapie procedury kontrolnej
W drugim etapie procedury kontrolnej:
1. układ regulacji składu mieszanki przerywa swoją normalną pracę, podczas której do regulacji składu mieszanki wykorzystuje sygnał czujnika tlenu zamontowanego przed konwerterem katalitycznym;
2. dla przeprowadzenia oceny sprawności konwertera katalitycznego układ regulacji składu mieszanki reguluje skład mieszanki, wykorzystując sygnał czujnika tlenu zamontowanego za konwerterem katalitycznym;
3. program diagnostyczny „obserwuje” przebiegi napięć dwustanowych czujników tlenu, zamontowanych przed i za konwerterem katalitycznym i mierzy czas opóźnienia sygnału czujnika tlenu zamontowanego za konwerterem katalitycznym w stosunku do sygnału czujnika tlenu zamontowanego przed nim – oznaczony OS;
4. mierzony czas opóźnienia sygnału OS jest miarą pojemności tlenowej konwertera katalitycznego, przyjętej jako miara jego sprawności.
Podobnie jak w innych metodach oceny sprawności konwertera katalitycznego nie jest to bezpośredni pomiar jego pojemności tlenowej, ale jej szacowanie.

 
Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu 6/2019 Auto Moto Serwisu

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem