fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Wibracje na kole kierownicy

kierownicaKierowcy samochodów z obręczami kół o dużej średnicy często skarżą się na wibracje koła kierownicy. Przyczyn tego zjawiska może być kilka.

Najczęstszym przypadkiem jest niewyważenie kół. Może się zdarzyć, że z felgi odpadnie źle przymocowany odważnik lub zakład wulkanizacyjny popełni błąd, np. wyważając koło z oponą, która ma w bieżniku kamień. Z tego względu zawsze należy pamiętać, by przed przystąpieniem do procedury wyważenia dokładnie oczyścić koło, a z opony pozbyć się wszelkich pozostałości po jej użytkowaniu w warunkach drogowych. Inną przyczyną może być punktowe uszkodzenie opony, czyli jej wybrzuszenie lub nierównomierne zużycie, które również może powodować drgania odczuwalne na kole kierownicy. Możliwe jest również skrzywienie felgi, co w skrajnym przypadku uniemożliwi poprawne wyważenie koła.
Wibracje powoduje również układ napędowy samochodu. Chodzi przede wszystkim o półosie napędowe, przeguby wewnętrzne i zewnętrzne oraz ich osłony. Wibracje może powodować uszkodzenie przegubu wewnętrznego. Oprócz wibracji odczuwalnych na kierownicy podczas skręcania lub ruszania, może on stukać przy wyższych prędkościach. Do uszkodzenia przegubów dochodzi często na skutek przerwania jego gumowej osłony i poddawania samochodu dużym przeciążeniom. Czasem wystarczy wymienić tylko osłonę, ale coraz częściej warsztaty decydują się na wymianę całego przegubu, aby zminimalizować ryzyko wtórnej usterki. W przypadku SKF dostępne są zarówno zestawy zawierające wszystkie elementy półosi napędowej, jak też pojedyncze części. Zależy to od konstrukcji samochodu – w niektórych autach francuskich występują jedynie kompletne półosie napędowe.

Kolejną przyczyną wibracji na kole kierownicy są zużyte poduszki silnika lub skrzyni biegów. Mają one za zadanie niwelować ruchy wzdłużne i poprzeczne tych elementów. Usterka poduszki będzie najbardziej uciążliwa podczas pracy silnika na biegu jałowym, gdy samochód stoi w miejscu i nie występują dodatkowe wibracje związane z samą jazdą. W niektórych samochodach marek premium stosuje się rozwiązania hydrauliczne o zmiennej charakterystyce tłumienia. Poduszka silnika posiada system kanałów umożliwiających przepływ oleju między komorami. Zmienność tłumienia może być także regulowana za pomocą siłownika elektromagnetycznego.

Inną przyczyną wibracji na kierownicy są skrzywione tarcze hamulcowe. Takie drgania będą odczuwalne przede wszystkim podczas hamowania z dużych prędkości, a zjawisko ustąpi wraz z odpuszczeniem pedału hamulca. Najczęstszymi powodami „bicia” tarcz są: niefachowy montaż (np. dokręcenie śrub niezgodnie z momentem zalecanym przez producenta pojazdu) lub niedokładne oczyszczenie piasty, przez co tarcza nie przylega do niej równomiernie. Objawy podobne do skrzywienia tarcz hamulcowych mogą dawać luzy na połączeniach metalowo-gumowych zawieszenia, dlatego zjawisko to zawsze powinno być poddane szczegółowej weryfikacji. Oprócz upewnienia się, że powierzchnie zostały dobrze oczyszczone, dobrą praktyką będzie zastosowanie czujnika zegarowego w celu zmierzenia bicia tarczy i piasty koła.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem