fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Upał szkodzi akumulatorom

EXIDEPowszechnie uważa się, że zima jest najtrudniejszą porą roku dla akumulatorów samochodowych, ponieważ ujemne temperatury są częstą przyczyną ich awarii. Jednak w rzeczywistości akumulatory mają gorszego wroga – letnie upały. Gdy temperatura rośnie, akumulatory zaczynają się samoczynnie rozładowywać. Exide Technologies wyjaśnia, dlaczego wysokie temperatury źle wpływają na akumulator i radzi, jak temu przeciwdziałać.
Rosnąca temperatura przyspiesza reakcję elektrochemiczną zachodzącą w akumulatorze, potęgując jednocześnie naturalne zjawisko samorozładowania. Dlatego wystawione na wysokie temperatury akumulatory samochodowe wymagają częstszego ładowania, aby utrzymać wydajność na optymalnym poziomie, zwłaszcza podczas przechowywania lub dłuższego postoju pojazdu i ekspozycji słonecznej. Kiedy pojazd jest w ruchu codziennie, rozładowanie zwykle rekompensuje się poprzez doładowanie akumulatora podczas jazdy. Jednak gdy z samochodu korzysta się rzadziej, poziom naładowania akumulatora systematycznie spada.
Wpływ wysokich temperatur na akumulatory jest tak duży, że producenci zwykle zalecają ich doładowywanie już po ekspozycji słonecznej przy 20°C. Co więcej, każde 10°C powyżej tej granicy dwukrotnie przyspiesza zjawisko samorozładowania. Oprócz tego zagrożeniem dla akumulatora jest korozja kratek, która sukcesywnie zmniejsza materiał przewodzący, jednocześnie zwiększając wartość oporu wewnętrznego. W ten sposób stopniowo spada zdolność akumulatora do rozruchu. Problemy te dotyczą w szczególności akumulatorów długotrwale wystawianych na działanie wysokich temperatur. Niestety uszkodzenia wynikające z wpływu upalnych temperatur są nieodwracalne i ostatecznie jedynym wyjściem pozostaje wymiana. Postępujące samorozładowanie i korozja kratek, spowodowane upalną pogodą, mogą ujawnić się znacznie później, np. dopiero w chłodniejsze jesienne dni lub zimą, kiedy potrzeba więcej energii do uruchomienia silnika.
Napięcie w naładowanym w pełni akumulatorze samochodowym wynosi 12,7 V lub więcej. Napięcie poniżej 12,5 V oznacza, że akumulator zaczął się rozładowywać.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem