fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Nowa metoda czyszczenia FAP

FAPIstnieje wiele metod czyszczenia filtrów cząstek stałych. Nowością jest metoda parowa – po wymontowaniu z pojazdu filtr jest czyszczony w specjalnej maszynie.

Metodą tą można czyścić wszystkie rodzaje filtrów w samochodach osobowych i ciężarowych silników Diesla: DPF (Diesel Particule Filter), SCR (Selective Catalytic Reduction), FAP (Filtre à Particules) oraz filtrów samochodów z silnikiem benzynowym GPF (Gasoline Particule Filter), a także wszystkie katalizatory. Z uwagi na neutralność pary wodnej w stosunku to metali szlachetnych (platyna, rod, pallad) zawartych w filtrach można tę metodę stosować w filtrach z wysoką zawartością metali szlachetnych bez ryzyka ich uszkodzenia.
Zanieczyszczenia filtrów to głównie niespalona sadza z procesu spalania paliwa i braku możliwości wypalenia, popioły z olejów silnikowych (zalecane jest stosowanie olejów LOW SAPS), elementy metalowe ze zużywających się części silnika. Proces czyszczenia odbywa się po zamontowaniu filtra w specjalnej maszynie i polega na pulsacyjnym czyszczeniu suchą i wilgotną parą wodną z ciągłym pomiarem różnicy ciśnień. Czyszczenie zaczyna się od sprawdzenia kamerą, czy filtr nie jest pęknięty lub uszkodzony, a następnie po zamocowaniu w maszynie czyszczącej za pomocą przepływu dużej ilości powietrza symulowana jest praca silnika i sprawdzane ciśnienie różnicowe, które jest zapisywane do końcowego raportu.
Po uruchomieniu maszyny ciśnienie pary wzrasta do maksymalnie 10 barów, a temperatura do 180°C. Filtr wstępnie jest podgrzewany, a następnie włączane jest mycie właściwe pulsacyjne. Dzięki ciągłemu pomiarowi różnicy ciśnień, proces jest monitorowany i kończy się uzyskaniem właściwego ciśnienia różnicowego dla danego modelu samochodu. Ostatnim etapem jest przedmuchiwanie suchą przegrzaną parą w celu usunięcia resztek skondensowanej pary wodnej i schłodzenie obudowy filtra od zewnątrz mgłą wodną. Cały proces odbywa się automatyczne i zajmuje 10–15 minut, w zależności od stopnia zabrudzenia filtra.
Maszyna czyszcząca zawierająca generator pary o bardzo dużej mocy działa w obiegu zamkniętym nie generując zanieczyszczonych ścieków wodnych różnymi substancjami usuniętymi z filtra wraz z detergentami. Odseparowane zanieczyszczenia trafiają to filtra workowego i są utylizowane, dzięki czemu proces czyszczenia jest całkowicie ekologiczny.

 

Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu 7/2019 Auto Moto Serwisu

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem