fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Urządzenie do kalibracji kamer i czujników Bosch DAS 3000

DAS3000Bosch wprowadza na rynek przyrząd do kalibracji kamer i radarów w rożnych markach samochodów. Największymi jego zaletami są bardzo szybkie pozycjonowanie, cyfrowy pomiar osi geometrycznej i odległości oraz współpraca z dowolnym posiadanym już testerem diagnostycznym

Co roku o 30% wzrasta udział nowych pojazdów wyposażonych w kamery i radary, a od 2022 r. nowe samochody będą obowiązkowo wyposażane w tzw. asystentów kierowcy. Urządzeniami do kalibracji kamer i radarów jest zainteresowanych coraz więcej warsztatów niezależnych. W numerze 1/2019 „Auto Moto Serwisu” opisywaliśmy przyrząd Hella CSC-Tool, a w numerze 8/2019 – Texa RCCS 2. Nowym przyrządem jest DAS 3000 produkcji Boscha, który jest rozwinięciem konstrukcyjnym poprzedniego DAS 1000 przeznaczonego głownie dla pojazdów Grupy VW. Przyrządem DAS 3000 możemy statycznie kalibrować przednie kamery i radary w wielu markach (patrz tabela), ale najważniejszą jego zaletą jest szybkość pozycjonowania urządzenia względem pojazdu. Konstruktorzy przyrządu DAS 3000 położyli szczególny nacisk na łatwość mocowania tablic kalibracyjnych i błyskawiczny pomiar odległości tablicy wzorcowej od auta. Procedura kalibracji kamery czy radaru jest taka sama, niezależnie czy korzystamy z testera diagnostycznego Hella Gutmann (mega macs), TEXA (Navigator TXTs) czy Bosch (KTS). W artykule opiszemy proces ustawiania przyrządu Bosch DAS 3000 względem pojazdu, gdyż procedurę kalibracji kamery i radaru opisaliśmy w numerze 8/2019 „Auto Moto Serwisu”.

Urządzenie Boscha mierzy oś geometryczną jazdy pojazdu, która jest dokładniejsza dla procedury kalibracyjnej niż oś symetrii auta. Przyrząd składa się ze stelaża, do którego mocowane są dwie poziome belki, na których umieszczane są tablice kalibracyjne do kalibracji kamery przedniej – w zależności od marki pojazdu. Ustawianie przyrządu i tablic jest ergonomiczne – nie trzeba się schylać, chyba że musimy zamontować uchwyty na tylnych kołach pojazdu. Przyrząd posiada kołka jezdne, dzięki którym można go łatwo przesuwać w każdym kierunku i hamulec do blokowania położenia urządzenia.
W celu przyspieszenia mocowania tablicy kalibracyjnej dla pojazdów z Grupy Volkswagen przewidziano cztery wysokości ich mocowania na uchwytach szybkiego montażu, w zależności od danego modelu auta. W przyrządach innych producentów wysokość belki poziomej, do której mocuje się tablicę, jest regulowana elektrycznie, ale potrzebną wysokość i tak trzeba zmierzyć miarką lub dalmierzem. W przyrządzie Boscha znajduje się dodatkowa, górna belka pozioma do mocowania tablic dla niektórych marek pojazdów. Belka ta ma nadrukowaną miarkę do ustalania odległości między tablicami, których może być dwie, np. dla pojazdów marki Nissan. Podczas pozycjonowania przyrządu ważna jest odległość tablicy kalibracyjnej od pojazdu. W wielu przyrządach odległość tę trzeba mierzyć miarką lub dalmierzem laserowym. W DAS 3000 jest inaczej – dolna belka pozioma jest wyposażona w miniaturowe kamery z lewej i prawej strony, które umożliwiają automatyczny, cyfrowy pomiar odległości. Takie rozwiązanie bardzo przyspiesza pozycjonowanie, gdyż nie wymaga czasochłonnego pomiaru odległości miarką lub dalmierzem laserowym. W celu pozycjonowania przyrządu trzeba go przesuwać, kierując się wskazaniami na ekranie laptopa – łatwiej już nie można.

 

Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu 3/2020 „Auto Moto Serwisu”

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem