fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Wibracje układu hamulcowego

technika tarczeGłównym powodem wibracji wywoływanych przez układ hamulcowy jest nierównomierna grubość tarczy (DTV – Disc Thickness Variation). Aby zapewnić skuteczne hamowanie, dwie powierzchnie cierne tarczy (zewnętrzna i wewnętrzna) powinny być tak samo zużyte. Podczas uruchomienia hamulców w pojeździe z DTV klocki będą wciskane w cieńsze obszary tarczy, by następnie dotrzeć do grubszych (mniej zużytych) obszarów. Klocek skutecznie odbija się od tarczy, wytwarzając drgania, które przekazywane są przez zacisk, płyn hamulcowy aż do pedału hamulca lub kierownicy.

Zjawisko DTV może być spowodowane wieloma czynnikami, w tym nieprawidłowym montażem tarczy, zachowaniem kierowcy lub błędami w procesie produkcyjnym:
• bicie tarczy – nadmierne bicie obracającej się tarczy w połączeniu z pracującymi klockami powoduje jej nierównomierne zużycie, a tym samym zmianę grubości powierzchni roboczych. Bicie tarczy może być spowodowane gromadzeniem się zanieczyszczeń między piastą a powierzchnią montażową tarczy. Bicie osiowe, spowodowane nawet najmniejszą cząstką brudu lub rdzy, jest powiększane w miarę przesuwania się na zewnątrz tarczy. Przykładowo: pojedyncza cząstka rdzy o średnicy zaledwie 0,05 mm, czyli wielkości ludzkiego włosa, może powodować bicie osiowe powyżej 0,1 mm, mierzone na środku bieżni hamującej,
• przegrzanie tarczy – po montażu nowych klocków hamulcowych ważne jest unikanie mocnego, długotrwałego hamowania przez pierwsze 200 km. W przeciwnym razie może dojść do nierównomiernego gromadzenia się ciepła w punktach styku klocka z tarczą. Jeśli temperatura w tych punktach przekroczy 650°C, żeliwo zmienia się strukturalnie i przekształca się w twardy materiał zwany cementytem. Zmienia to strukturę tarczy i powoduje jej nierównomierne zużycie. Przegrzanie tarczy jest również spowodowane długotrwałym używanie hamulców,
• zablokowane zaciski hamulcowe: zardzewiałe lub uszkodzone tłoki lub prowadnice uniemożliwiają swobodne poruszanie się zacisku hamulcowego. Konsekwencją tego może być punktowe przyciśnięcie klocków do tarcz, nawet wtedy, gdy pedał hamulca nie jest wciśnięty. Prowadzi to do nierównomiernego ścierania się materiału klocka i występowania gorących punktów styku na powierzchni tarczy hamulcowej,
• zużyte łożyska kół – mogą mieć nadmierny luz, co będzie odczuwalne poprzez wychylenia tarczy hamulcowej,
• nieprawidłowy moment dokręcania śrub mocujących tarczę do piasty koła – zbyt wysoki moment może zniekształcić powierzchnię styku piasty,
• nieprawidłowy montaż koła – zbyt wysoki moment obrotowy na śrubach kół może doprowadzić do wykrzywienia tarczy.

Montaż nowych tarcz hamulcowych:
• Sprawdź luz łożysk kół.
• Dokładnie oczyść piasty kół.
• Zmierz bicie boczne piasty – dopuszczalne to 0,020 mm. Sprawdź powierzchnię piasty liniałem krawędziowym.
• Na powierzchnię piasty nanieś warstwę smaru w aerozolu, a nadmiar wytrzyj czystą ściereczką. Nie stosuj smaru stałego, np. miedzianego.
• Odtłuść tarczę hamulcową.
• Zamontuj tarczę na piaście i dokręć wszystkie śruby momentem 60 Nm. Zmierz bicie tarczy ok. 1 cm od zewnętrznej krawędzi – dopuszczalne bicie to 0,06 mm.
• Sprawdź działanie zacisku, elementów ślizgowych i tłoczków. Nie smaruj tulei prowadzących zacisków.
• Wyczyść gniazdo zacisku i prowadnicę.
• Sprawdź wyważenie kół.
• Sprawdź bieżnik opony pod kątem równomierności zużycia.
• Załóż koło jezdne i dokręć śruby właściwym momentem.
• Sprawdź elementy gumowe oraz łączniki gumowo-metalowe zawieszenia pod kątem zużycia.
• Sprawdź końcówki drążka kierowniczego, amortyzatory i sprężyny zawieszenia pod kątem zużycia.
• Podczas próbnej jazdy wykonać 5 delikatnych hamowań z prędkości 50 km/h do zatrzymania. Poinformować klienta, by przez 200 km nie hamował gwałtownie.

 

Na podstawie informacji Delphi Technologies i ATE

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem