fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Jak odróżnić sprzęgło Valeo nowe od regenerowanego?

Regenerowane sprzęgła Valeo to efekt fabrycznej regeneracji przeprowadzanej bezpośrednio w fabryce firmy. Jest to pełnowartościowy produkt, jednak w celu podania klientom pełnej informacji o nim, Valeo stosuje specjalne oznaczenia. Wyjaśniamy to na przykładzie sprzęgieł do pojazdów ciężarowych i autobusów.

V1
V2

Valeo Service stosuje oddzielne numery referencyjne dla sprzęgieł nowych i regenerowanych. Dotyczy to zarówno zestawów sprzęgłowych, jak i tych komponentów sprzęgła, które mogą podlegać regeneracji, czyli tarcz dociskowych i tarcz sprzęgłowych. Ponadto regenerowane zestawy sprzęgła Valeo są opisane w katalogu TecDoc jako REMANUFACTURED oraz oznaczone symbolem wymiany serwisowej, którym są dwie połączone strzałki – zielona i czerwona. Nowe zestawy sprzęgła są w TecDoc opisane zawsze jako NEW.
Różnicę można zauważyć także, studiując etykiety obu produktów. W przypadku regenerowanego, na etykiecie znajduje się logo wymiany serwisowej, zestaw nowy w tym miejscu nie posiada żadnego oznaczenia.
Określenie czy dane sprzęgło jest produktem nowym czy poddanym fabrycznej regeneracji jest możliwe także, gdy nie posiadamy jego opakowania ani możliwości sprawdzenia numeru referencyjnego. Wystarczy przyjrzeć się dokładnie tarczy sprzęgłowej lub tarczy dociskowej sprzęgła. Na obu tych elementach, w przypadku produktu regenerowanego znajduje się widoczne logo VES. Jest to skrót od „Valeo Exchange System”, czyli systemu zbiórki rdzeni, funkcjonującego obecnie w niektórych krajach europejskich. Produkt nowy nie posiada w tym miejscu żadnego oznaczenia, logo VES daje nam więc jasną informację.
Jeżeli nie jesteśmy pewni, czy na tarczy sprzęgłowej lub dociskowej znajduje się logo VES, nadal możemy zweryfikować, czy mamy do czynienia z produktem nowym czy regenerowanym. Różnicę zaobserwujemy w konstrukcji regenerowanej tarczy dociskowej. Znajdziemy tam pierścień dystansujący, nieobecny w przypadku produktu nowego. Zastosowanie pierścienia wynika z konieczności przeprowadzenia obróbki mechanicznej płyty dociskowej podczas regeneracji, co zmienia jej grubość.
Tarcza dociskowa po procesie regeneracji wymaga także wyważenia. W jej przypadku znajdziemy więc zawsze więcej niż jedno miejsce wyważenia. Produkt nowy może posiadać jedno takie miejsce lub nie posiadać go w ogóle – gdyż po procesie produkcji mógł nie wymagać wyważenia.

W przypadku tarczy sprzęgłowej powinniśmy skupić się na poszukiwaniu logo VES. Próby rozpoznania czy jest to produkt nowy, czy regenerowany po jego konstrukcji mogą nie dawać 100% pewności. Regenerowana tarcza sprzęgłowa ma wiele cech wspólnych z nową. Posiada tę samą nową oryginalną okładzinę cierną oraz ten sam oryginalny sposób mocowania okładziny do płyty nośnej. Mogą być w niej stosowane tłumiki drgań regenerowane fabrycznie (jeśli przeszły kontrolę w fabryce i zostały do regeneracji zakwalifikowane). Nie jest to jednak warunek pewny, gdyż stosowane są również tłumiki drgań fabrycznie nowe. Pomijając ten fakt, odróżnienie tłumików regenerowanych od nowych i tak jest bardzo trudne, a czasami niemożliwe.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że łożyska wyciskowe w żadnym wypadku nie podlegają regeneracji. Zarówno zestaw nowy jak i regenerowany zawiera fabrycznie nowe łożysko wyciskowe – na tym elemencie nie znajdziemy więc żadnej informacji, która da nam wiedzę, czy cały zestaw sprzęgła jest nowy czy regenerowany.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem