fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Mechaniczna i załączana pompa wody

pompaPompa wody to zazwyczaj integralny element układu rozrządu, który podlega okresowej wymianie. W samochodach występują jej dwa rodzaje: mechaniczna oraz załączana, wyposażona w czujnik temperatury. Czy można stosować je zamiennie?

Pompa wody może występować jako element układu rozrządu lub jako niezależny podzespół. W samochodach coraz częściej stosowane jest to pierwsze rozwiązanie. W sytuacji zamówienia części renomowanych producentów, element ten na ogół dostępny jest w zestawie z paskiem rozrządu. W przypadku łańcucha występuje oddzielnie. Podczas montażu należy przestrzegać procedur zalecanych przez producenta pojazdu.
– Jeśli samochód jest wyposażony w pompę załączaną, możliwe jest podłączenie do pompy mechanicznej czujnika temperatury ze starej pompy, pod warunkiem, że mechaniczna jest do tego zabiegu dostosowana. Procedura wymiany polega na demontażu starego podzespołu i przełożeniu czujnika do nowego. Czujnik ten zazwyczaj jest sprawny, dlatego np. w grupie VAG zamiana tego typu raczej nie stanowi problemu i nie jest konieczne zamawianie nowej pompy ze zintegrowanym czujnikiem. Przykładem tego są pompy o oznaczeniach VKMC 01278, VKPC 81278 / VKMC 01278-1, VKPC 81178, przeznaczone dla silników 1.6 TDI oraz 2.0 TDI. Zawsze powinniśmy jednak trzymać się zaleceń producenta pojazdu oraz części. W kwestii tego, czy takie rozwiązanie jest dostępne, warto szukać biuletynów technicznych, które opisują różne przypadki – tłumaczy Tomasz Ochman z firmy SKF.
Warto wspomnieć, że jeśli czujnik nie zostanie prawidłowo zamontowany, samochód prawdopodobnie zasygnalizuje to poprzez wyświetlenie na desce rozdzielczej kontrolki „check engine”. Możliwe jest także odnotowanie błędu w pamięci ECU, o czym przekonać możemy się poprzez badanie testerem diagnostycznym. Problematyczne będzie na pewno zastąpienie pompy załączanej jedynie mechaniczną, bez wpięcia czujnika. Konsekwencją takiej zamiany będzie wydłużenie czasu rozgrzewania silnika, szczególnie niebezpieczne w warunkach ujemnej temperatury otoczenia.
– Podczas montażu pompy szczególnie istotna jest sama procedura wymiany. Powinniśmy upewnić się, ze układ chłodzenia jest szczelny, dlatego ważna jest jego weryfikacja organoleptyczna. Jeśli wszystko jest w porządku, należy całkowicie opróżnić układ chłodzenia, a po montażu odpowiednich części i zalaniu płynu, odpowietrzyć go, najlepiej za pomocą dedykowanych narzędzi – podsumowuje Tomasz Ochman.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem