fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Nasze doświadczenia z procedurą PassThru

PassThruCoraz więcej niezależnych warsztatów korzysta z procedury PassThru umożliwiającej przeprogramowanie sterowników w aucie klienta dzięki połączeniu online z portalem producenta pojazdu. Wraz z popularyzacją PassThru do redakcji napływa coraz więcej pytań.

Coraz częściej warsztaty są zmuszone do aktualizacji oprogramowania sterowników w pojazdach klientów. Taka potrzeba wynika z konstrukcji pojazdów nowej generacji i rosnącej liczby sterowników elektronicznych. Każdy niezależny warsztat ma możliwość aktualizacji oprogramowania zagwarantowaną prawnie i realizowaną za pośrednictwem portalu internetowego producenta pojazdów (tzw. procedura PassThru). Ponieważ działalność warsztatów niezależnych jest konkurencyjna w stosunku do sieci serwisów autoryzowanych, producenci pojazdów prześcigają się w piętrzeniu trudności mających zniechęcić niezależne warsztaty do korzystania z portalu.
Od ponad dwóch lat na łamach „Auto Moto Serwisu” publikujemy dokładne procedury PassThru dla rożnych marek pojazdów. Dzięki pomocy pracowników polskiego przedstawicielstwa firmy Robert Bosch udało się nam opisać procedury PassThru dla 17 marek pojazdów. Do redakcji napływają pytania od warsztatów, które nie mogą skutecznie przeprowadzić procedury PassThru z rożnych przyczyn lub warsztatów, które są niekiedy zdezorientowane sprzecznymi informacjami krążącymi w środowisku. Postaramy się wyjaśnić niejasności.
Żeby korzystać z zawartości portalu producenta pojazdu najpierw trzeba się zarejestrować i uzyskać kody dostępu, co z reguły jest proste i szybkie. Po zalogowaniu się na portalu często uzyskujemy dostęp do rożnych informacji, np. dokumentacji technicznej, procedur napraw (wg modeli), schematów elektrycznych, wykazów narzędzi specjalnych lub dokładnej specyfikacji pojazdu opuszczającego fabrykę (po numerze VIN). Dostęp do tych informacji może być darmowy lub płatny, w zależności od producenta pojazdów. Po zainstalowaniu na naszym komputerze oprogramowania ściągniętego z portalu producenta pojazdów, możliwe jest, np. przeprogramowanie sterowników, które tego wymagają. Jednak portal każdego producenta jest nieco inaczej zbudowany i zakres informacji udostępnianych niezależnym warsztatom jest rożny. W niektórych markach możliwa jest np. diagnostyka pojazdu i przeprogramowanie sterowników, a w innych, z reguły azjatyckich, – tylko przeprogramowanie sterowników i to tylko odpowiedzialnych za emisję spalin. Oczywiście podstawową diagnostykę pojazdu można przeprowadzić testerem diagnostycznym z odpowiednim oprogramowaniem i nie jest potrzebne połączenie online z portalem producenta pojazdów. Niektórzy producenci pojazdów udzielają dodatkowych uprawnień na programowanie sterowników podzespołów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Tak więc każdy portal ma swoją specyfikę i nie ma jednoznacznych, powtarzalnych schematów postępowania. Mechanikom, którzy stawiają pierwsze kroki w procedurze PassThru, radzimy wybrać najpopularniejsze dwie – trzy marki pojazdów przyjeżdżające do warsztatu i „po godzinach” spróbować. Nie uczmy się procedury PassThru przy kliencie.
Narzędzie, jakim jest możliwość przeprogramowania sterowników daje ogromne możliwości warsztatom, ale też nakłada obowiązki. Nieprawidłowo przeprowadzona procedura może doprowadzić do uszkodzenia sterownika, a winę i odpowiedzialność finansową będzie ponosić warsztat. Ani producent testera diagnostycznego, ani wytwórca pojazdu nie biorą żadnej odpowiedzialności za poczynania warsztatu. Mimo tej niedogodności, poznanie procedur PassThru jest konieczne dla nowoczesnego warsztatu. Samochody nowej generacji wymagają bowiem obowiązkowych, okresowych aktualizacji oprogramowania sterowników i jeśli warsztat nie będzie umiał ich przeprowadzić, straci klientów. Ponadto od września 2020 r. nowe modele pojazdów sprzedawane w Europie mają być wyposażone w zabezpieczenia dostępu przez gniazdo OBD. Takie zabezpieczenia, zwane bramką Security Gateway (SGW), wprowadził już Fiat Chrysler Automobiles i Mercedes-Benz. W przyszłości pełna diagnostyka pojazdu będzie odbywała się online przez Internet i będzie dostępna dla mechaników autoryzowanych przez producentów pojazdów. W tym kierunku zmierzają europejskie regulacje prawne.

 

Odpowiedzi na pytania naszych czytelników prezentujemy w wydaniu 4/2020 Auto Moto Serwisu

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem