sobota 20 lipiec 2019

Aktualne wydanie

Emisja i Elektryfikacja
Okladka AMS 04 2019W 2021 r. producentów aut będzie obowiązywał średni limit emisji CO2 wynoszący 95 g/km liczony dla wszystkich modeli. Jak na razie spełniają go tylko Smart i Tesla. Z dużych koncernów najlepiej wypada Toyota z emisją 99,9 g/km.

Czytaj więcej>>>

Technologie produkcji klocków hamulcowych

szlichting maciejRozmowa z Maciejem Szlichtingiem, kierownikiem Działu Badań i Rozwoju w firmie TOMEX Hamulce

Jakie są nowoczesne technologie w produkcji klocków hamulcowych?
Nowoczesne technologie w branży materiałów ciernych oferują m.in. precyzyjną obróbkę termiczną podczas procesu utwardzania żywic w okładzinie ciernej czy jednoetapowe kształtowanie ostatecznej geometrii okładziny ciernej, a także precyzyjne dozowanie ilości farby, stosowanej do ochrony klocków przed warunkami atmosferycznymi. Stosowanie scorchingu, czyli obróbki termicznej wierzchniej warstwy materiału ciernego oraz aktywacja powierzchni pod klejenie nakładek antypiskowych (SHIM) to rozwiązania absolutnie krytyczne dla produkcji wysokiej jakości klocków hamulcowych. Nierzadko sięga się po rozwiązania oszczędzające zużycie energii podczas procesu wytwarzania, stosując prasowanie materiału ciernego w temperaturze otoczenia, ale przy bardzo wysokich ciśnieniach jednostkowych.

Czy można wyprodukować klocek bezpyłowy, czy to tylko chwyt marketingowy?
Błyszczące felgi, wolne od zabrudzeń pyłem ze ścierających się okładzin, są obecnie coraz częściej pożądane przez kierowców. Estetyka hamulców staje się równie ważna, co skuteczność hamowania. Zapewniają to klocki z zawartością materiału ceramicznego. Nie należy ich jednak mylić z dotychczas istniejącym pojęciem klocków ceramicznych, stosowanych w sporcie motorowym, które nie działają w niskich temperaturach, przez co nie nadają się do komercyjnej eksploatacji. Fakt ten wynika z właściwości materiału ciernego, który swoją skuteczność osiąga przy temperaturach nieosiągalnych dla samochodu osobowego w ruchu drogowym. Dlatego też dla odróżnienia bardzo często klocki te nazywane są „klockami bezpyłowymi”. Obecnie w Europie dużo uwagi poświęca się komfortowi jazdy oraz ograniczonemu pyleniu hamulców, co powoduje, że popyt na takie klocki nieustannie wzrasta. W związku z tym firma TOMEX Hamulce koncentruje się nad rozwojem nowej rodziny klocków, stale poprawiając ich wydajność. Celem są wysoko efektywne klocki hamulcowe o wysokim komforcie jazdy, które oferujemy w konkurencyjnej cenie na rynku europejskim.

W jaki sposób niezależny producent klocków, jak TOMEX, projektuje klocki hamulcowe?
Przy projektowaniu i wdrażaniu nowych pozycji klocków hamulcowych bierze się pod uwagę przede wszystkim ograniczenia producenta układu hamulcowego, a więc uwzględnia się typowo techniczne rozwiązania w zakresie kształtu metalowej płytki nośnej, zainstalowanych na niej akcesoriów, takich jak sprężyny pozycjonujące czy odciągające, czujniki czy nakładki antypiskowe. Oczywiście specjalistycznej firmie produkcyjnej dysponującej wysokiej jakości urządzeniami pomiarowymi nie stwarza to żadnych problemów, tym bardziej, że podstawowe elementy konstrukcyjne, takie jak płytki nośne, sprężyny czy czujniki, są oferowane komercyjnie przed dostawców kwalifikowanych, tzw. TIER 2. Nie oznacza to jednak, że wdrożenie do produkcji nowego wyrobu jest proste i oczywiste. Przede wszystkim należy zwracać uwagę na ochronę patentową, którą zapewniają sobie konstruktorzy innowacyjnych rozwiązań w zakresie hamulców. W przypadku klocków dotyczy to m.in. akcesoriów instalowanych na metalowej płytce nośnej, tj. czujników i sprężynek. Szanujący się europejski producent klocków hamulcowych zawsze respektuje takie zastrzeżone rozwiązania, tym bardziej, że często sam zgłasza je do ochrony na obszarze UE.
Odmienną kwestią jest dostosowanie właściwości materiału ciernego do wymagań układu hamulcowego pojazdu. Niestety nie da się tego zrobić bez poznania właściwości okładziny zainstalowanej oryginalnie w danym pojeździe, która jest precyzyjnie dobrana pod względem geometrii, powierzchni i właściwości trybologicznych do wymagań producenta pojazdu, wynikających pośrednio z restrykcji homologacji zarówno całopojazdowej, jak i poszczególnych elementów układu hamulcowego. Współczynnik tarcia, ściśliwość, twardość czy odporność termiczna to tylko podstawowe parametry materiału ciernego każdego klocka hamulcowego, które decydują o możliwościach zastosowania danego produktu w pojeździe. W tym celu wykonuje się żmudne badania laboratoryjne, stacjonarne na tzw. ławach dynamometrycznych, badania drogowe na pojeździe oraz często zleca dodatkowe na Uczelniach Technicznych czy Instytutach Badawczych.
Finalnym etapem wdrożenia nowego wyrobu do produkcji seryjnej jest zgłoszenie wytworzonego prototypu do badań homologacyjnych. Podczas tych badań akredytowana Jednostka Homologacyjne kraju członkowskiego UE weryfikuje za pomocą badań stacjonarnych oraz drogowych zgodność produktu z wymaganiami dotyczącymi danego układu hamulcowego. Do sprzedaży na terenie Unii Europejskiej dopuszczone są wyłącznie takie produkty, które nie odbiegają skutecznością od fabrycznego wyposażenia pojazdu o +/–15%.

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem