poniedziałek 25 marzec 2019

Aktualne wydanie

Drodzy czytelnicy,
1 2 2019weszliśmy w nowy rok bogatsi o 531880 nowych samochodów sprzedanych w 2018 r., to o 9,4% więcej nowych aut niż w roku 2017. Średnia wieku sprowadzanych aut to 12 lat, a 43% tych pojazdów ma silnik Diesla. Będzie co naprawiać, warsztatom ani pracy, ani klientów nie zabraknie.

Czytaj więcej>>>

Diesel według Boscha

Bosch opracował system oczyszczania spalin w silnikach Diesla umożliwiający emisję tlenków azotu na poziomie 13–40 mg/km, gdy obecnie obowiązująca norma dopuszcza 168 g/km. Tak drastyczne obniżenie emisji NOX stało się możliwe z wykorzystaniem istniejących komponentów.

bosch dieselŻyjemy w czasach zmiany rodzaju napędu w motoryzacji. Po ponad 100 latach stosowania silników spalinowych osiągnęły one kres możliwości rozwoju konstrukcyjnego, a ich sprawność, mimo stosowania wielu skomplikowanych zabiegów, nie przekracza 50 procent. Oznacza to, że z energii zawartej w 100 litrach paliwa efektywnie wykorzystywana jest nie więcej niż połowa. Pod tym względem lepszy jest silnik elektryczny o sprawności ok. 90%, ale jego zastosowanie ogranicza brak wydajnych akumulatorów. Co gorsza, silniki spalinowe emitują około 2000 rożnych związków chemicznych, z których, w zależności od potrzeb, tylko kilka podlega „utylizacji”. Jednym z nich są tlenki azotu, które uznano za szczególne groźne dla człowieka.

Do tej pory w samochodach z silnikiem Diesla instaluje się katalizator utleniający DOC zmniejszający emisję węglowodorów i tlenku węgla, filtr cząstek stałych oraz katalizator SCR redukujący tlenki azotu. Urządzenia te działają dobrze po osiągnięciu przez silnik właściwej temperatury pracy. Zanim to nastąpi, emisja cząstek stałych i tlenków azotu jest zbyt wysoka, stąd w pojazdach pojawiają się coraz bardziej skomplikowane rozwiązania, których celem jest przyspieszenie rozgrzewania jednostki napędowej i jak najszybsze wymuszenie działania katalizatorów i filtrów. Bosch proponuje zainstalowanie dodatkowego katalizatora zasobnikowego NOX, w którym do czasu rozgrzania silnika i zadziałania katalizatora SCR gromadzone są tlenki azotu. Nawiasem mówiąc, ze stosowania katalizatora zasobnikowego wycofano się po wprowadzeniu katalizatora SCR i nie uwzględniono faktu, że działa on z opóźnieniem, gdyż nie wymagały tego normy czystości spalin. Gdy katalizator zasobnikowy zapełni się tlenkami azotu, silnik zaczyna pracować na mieszance bogatej i tlenki azotu są przetwarzane na azot, wodę i dwutlenek węgla. Katalizator zasobnikowy znajduje się przed filtrem cząstek stałych i przed układem SCR. W celu zmniejszenia emisji tlenków azotu stosuje się recyrkulację spalin, czyli ponowne wprowadzenie pewnej ilości spalin do komór spalania silnika. Ale im większy jest stopień recyrkulacji spalin w celu zmniejszenia emisji NOX, tym większa jest emisja cząstek stałych, więc ta metoda ma ograniczoną skuteczność.
Oprócz dodatkowego katalizatora Bosch sugeruje zastosowanie unowocześnionego systemu wtrysku paliwa, recyrkulację spalin wysoko- i niskociśnieniową, wydajniejszą turbosprężarkę.

Nie wiadomo, czy katalizator zasobnikowy zostanie wprowadzony do nowych samochodów z silnikiem Diesla, gdyż wielu producentów aut angażuje się w produkcję pojazdów z napędem hybrydowym.

Ryszard Polit

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem