czwartek 21 listopad 2019

Aktualne wydanie

Klimatyzacją w ogórka
AMS6 2019Za pomocą oprogramowania TEXA IDC5 CAR v 70 można już przeprowadzać diagnostykę nowych pojazdów z Grupy Fiata (FCA) wyposażonych w jednostkę sterującą SGW. Problem dotyczył wybranych modeli aut wyprodukowanych po 2017 r.

Czytaj więcej>>>

Wygłuszanie hałasu

W samochodach hałas jest przenoszony przez wibracje mechaniczne i fale dźwiękowe rozchodzące się w powietrzu. Producenci pojazdów w procesie produkcji stosują różnego rodzaju maty tłumiące. Podczas napraw powypadkowych należy je odbudować.

terosonDo tłumienia hałasu powodowanego przez drgania stosuje się maty wygłuszające, a hałas przenoszony przez powietrze jest tłumiony przez poliuretanowe pianki o strukturze gąbki. Maty wygłuszające są dostępne w postaci arkuszy samoprzylepnych, natomiast pianki są przeznaczone do nanoszenia natryskowego.
W słupkach A, B, C i w profilach zamkniętych progów często stosowana jest dwuskładnikowa pianka poliuretanowa Teroson PU 9500. Pianka blokuje przepływ hałasu przenoszonego przez powietrze w pustych profilach zamkniętych oraz ogranicza hałas, drgania i wstrząsy. Warto stosować ten produkt przy naprawach powypadkowych. Niekiedy mechanicy wyrzucają piankę, a klienci po jakimś czasie wracają z problemem hałasu dziwnego pochodzenia, który trudno zidentyfikować i usunąć. Może to skutkować innymi nieprzewidzianymi sytuacjami, np. parowaniem szyb.
Do poszyć w samochodach stosowane są również różnego rodzaju pianki elastyczne, np. Teroson PU 9161 – przypominająca piankę do uszczelniania okien. Produkt ten jest stosowany do wygłuszania drgań przenoszonych przez elementy metalowe pojazdu. Można go stosować do mocowania poszycia drzwi, dachu, poszycia maski i bagażnika oraz wokół otworu wlewu paliwa. To miękka pianka, która po pięciu minutach tworzy warstwę mającą na celu niwelowanie hałasów. Produkt można zastosować również tam, gdzie mogą obcierać się dwa elementy, np. między drgające przewody lub między plastikowe elementy wnętrza pojazdu. To dwuskładnikowy produkt o pojemności 50 ml z jednorazowym mikserem. Produkt utwardza się w mikserze, aplikowany jest specjalnym pistoletem wyciskającym. W zestawie dostępny jest jeden mikser z klejem. Kolejne miksery można dokupić oddzielnie, w zależności od potrzeb.
Samoprzylepną matą głuszącą jest Teroson BT SP 100 Alu wytworzony na bazie bitumicznego tworzywa sztucznego. Materiał bitumiczny jest skuteczny w tłumieniu dźwięku pochodzącego z materiału oraz zmniejsza drgania elementów metalowych i tworzywa sztucznego.
Mata jest wyposażona w samoprzylepne podłoże niezawierające rozpuszczalników na bazie specjalnych akrylowych kopolimerów. Ta mata ma zastosowanie głównie do wewnętrznej strony drzwi w samochodach, celem wyciszenia przy zamykaniu. Jest także stosowana na pokrywach komory silnikowej. Teroson BT SP 300 jest również samoprzylepną matą tłumiącą drgania i hałas na bazie bitumicznego tworzywa sztucznego ze specjalnym wypełniaczem. Przez podgrzanie maty można dopasować ją do głębokich i ciasnych zagłębień. Do tłumienia hałasu na dużych powierzchniach, np. drzwi czy błotniki, stosuje się matę TEROSON BT SP 300. Maty, oferowane w arkuszach o różnych wielkościach, przycina się do potrzebnego wymiaru.

Jarosław Gajewski, Inżynier Sprzedaży Henkel Polska Dział Klejów Przemysłowych

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem