Szanowni czytelnicy trudno skupić się na jakichś innych sprawach, gdy w Ukrainie trwa wojna. Nikt nie wie, co jeszcze może się wydarzyć, gdyż to, co jeszcze wczoraj nie mieściło się w głowie przeciętnego europejczyka, dzisiaj stało się faktem. Wszyscy zastanawiamy się, jaki ta agresja będzie miała wpływ na nasze dalsze życie. Pewne jest, że w najbliższym czasie zajdą wielkie zmiany, których pierwsze objawy już są widoczne. Spadek wartości złotówki w stosunku do większości walut, wzrost cen paliwa i ogólny wzrost cen, to tylko niektóre z nich. Na polskim rynku gospodarczym zachodzą obecnie duże zmiany związane z odpływem siły roboczej, gdyż wielu Ukraińców pracujących w polskich firmach zdecydowało się na powrót do swojego kraju i walkę z agresorem. Trwa również napływ uchodźców, głównie kobiet i dzieci, którymi trzeba się zająć i na to potrzebne są ogromne środki finansowe. Wszystkie te czynniki, a także obawy związane z trwającą wojną, a w szczególności niechęć do inwestowania w sąsiedztwie kraju ogarniętego wojną, będą miały niekorzystny wpływ na naszą gospodarkę, w tym także na rynek motoryzacyjny. Wydaje się, że kłopoty branży motoryzacyjnej związane z pandemią koronawirusa, to niewinna przygrywka do tego, co może się wydarzyć w najbliższych latach. Spadek obrotów w branży motoryzacyjnej może zostać spowodowany drastycznym spadkiem wymiany handlowej z Rosją i wycofaniem się z tamtejszego rynku wielu firm motoryzacyjnych, koniecznością importu surowców energetycznych z innych kierunków i związanym z tym wzrostem cen paliw, ograniczeniem transportu samochodowego na wschód, zmianą priorytetów zakupowych klientów z rynku krajowego i z rynków ościennych, a przede wszystkim przewartościowaniem potrzeb.
Z drugiej jednak strony, przed krajowym rynkiem motoryzacyjnym otwierają się nowe szanse związane ze znacznie większymi planowanymi nakładami finansowymi na zbrojenia i zapewnieniem ze strony rządu, o zamiarze wydatkowania tych nakładów w kraju. Będą więc potrzebne także nowe środki transportu dla wojska. Prawdopodobnie wzrosną również nakłady na służby porządkowe i komunalne, gdyż liczba ludności naszego kraju zwiększyła się w ostatnich dniach o ponad milion osób i dlatego powinny rozpocząć się zakupy pojazdów dla policji, straży miejskiej, straży pożarnej i pogotowia ratunkowego. Tą rosnącą flotę pojazdów trzeba będzie w przyszłości także serwisować i naprawiać. Kolejną szansą dla naszego rynku jest konieczność tworzenia nowych zakładów produkcyjnych dla firm, które zamknęły swoje zakłady produkcyjne w Rosji i Białorusi. W tej grupie jest wiele firm z branży motoryzacyjnej. Rolą naszego rządu będzie zachęcenie ich do inwestowania w Polsce, gdzie koszty pracy nie są jeszcze tak wysokie, jak na zachodzie Europy.
Ogólnie mówiąc, nikt nie wie jak daleko zajdą zmiany na motoryzacyjnym rynku w najbliższych latach, ale wydaje się, że zmiany te będą duże. Zapewne nastąpi przyspieszenie działań związanych z całkowitym odejściem od paliw ropopochodnych w sektorze motoryzacyjnym i ograniczenie roli paliw gazowych w przemyśle i gospodarstwach domowych. Będziemy starali się monitorować te zmiany i w miarę możliwości wskazywać naszym czytelnikom szanse i zagrożenia.
Rafał Dmowski
redaktor naczelny
Z ŻYCIA BRANŻY
2 Samochody marki FIAT są wysoko oceniane przez nabywców
2 Odbudowa legendarnej Škody 1100 OHC Coupé
4 Ford zaprezentuje model GT Alan Mann Heritage Edition
5 Škoda Afriq coraz bliżej finiszu
PRODUKTY
6 Oferta świateł dla Audi e-tron GT
7 Felgi RONAL do kamperów
8 Dunlop wprowadza nową oponę motocyklową Qualifier CORE
8 Płyn chłodniczy Petrygo Force G13
9 Nowy Shell Helix SP
10 Czujniki liniowe (A/F) czujniki tlenu – czym się różnią?
PRAKTYKA WARSZTATOWA
12 Czego nie powie ci diagnoskop – układ dolotowy, silniki benzynowe
16 Układ dolotowy
18 Filtry powietrza w układach dolotowych silników spalinowych o zapłonie iskrowym
22 Biturbo – podwójne doładowanie silnika, podwójny problem dla serwisu?
25 Olej w filtrze powietrza motocykla i samochodu z silnikiem o zapłonie iskrowym
28 Stożkowe motocyklowe filtry powietrza
30 Diagnostyka układów sterujących silnikiem cz. 2 – układy zasilania z pompowtryskiwaczami
32 Automatyczne skrzynie biegów – jak skutecznie poradzić sobie z ich serwisem i naprawą?
34 Kontrolka zużycia klocków hamulcowych
36 Zanieczyszczenia w układzie paliwowym motocykla z silnikiem gaźnikowym
AUTO TECHNIKA
39 Nowy dźwięk elektrycznego Abartha
STREFA SZEFA
40 Wyznaczanie wartości pojazdu uszkodzonego
PROSTE PRACE WARSZTATOWE
42 Lakierowanie proszkowe- łatwo i tanio
AUTO MOTO HOBBY
45 Jak najlepiej przygotować skuter do letniego sezonu (część I)