fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

W numerze 2/2022

      Szanowni czytelnicy trudno skupić się na jakichś innych sprawach, gdy w Ukrainie trwa wojna. Nikt nie wie, co jeszcze może się wydarzyć, gdyż to, co jeszcze wczoraj nie mieściło się w głowie przeciętnego europejczyka, dzisiaj stało się faktem. Wszyscy zastanawiamy się, jaki ta agresja będzie miała wpływ na nasze dalsze życie. Pewne jest, że w najbliższym czasie zajdą wielkie zmiany, których pierwsze objawy już są widoczne. Spadek wartości złotówki w stosunku do większości walut, wzrost cen paliwa i ogólny wzrost cen, to tylko niektóre z nich. Na polskim rynku gospodarczym zachodzą obecnie duże zmiany związane z odpływem siły roboczej, gdyż wielu Ukraińców pracujących w polskich firmach zdecydowało się na powrót do swojego kraju i walkę z agresorem. Trwa również napływ uchodźców, głównie kobiet i dzieci, którymi trzeba się zająć i na to potrzebne są ogromne środki finansowe. Wszystkie te czynniki, a także obawy związane z trwającą wojną, a w szczególności niechęć do inwestowania w sąsiedztwie kraju ogarniętego wojną, będą miały niekorzystny wpływ na naszą gospodarkę, w tym także na rynek motoryzacyjny. Wydaje się, że kłopoty branży motoryzacyjnej związane z pandemią koronawirusa, to niewinna przygrywka do tego, co może się wydarzyć w najbliższych latach. Spadek obrotów w branży motoryzacyjnej może zostać spowodowany drastycznym spadkiem wymiany handlowej z Rosją i wycofaniem się z tamtejszego rynku wielu firm motoryzacyjnych, koniecznością importu surowców energetycznych z innych kierunków i związanym z tym wzrostem cen paliw, ograniczeniem transportu samochodowego na wschód, zmianą priorytetów zakupowych klientów z rynku krajowego i z rynków ościennych, a przede wszystkim przewartościowaniem potrzeb.

Z drugiej jednak strony, przed krajowym rynkiem motoryzacyjnym otwierają się nowe szanse związane ze znacznie większymi planowanymi nakładami finansowymi na zbrojenia i zapewnieniem ze strony rządu, o zamiarze wydatkowania tych nakładów w kraju. Będą więc potrzebne także nowe środki transportu dla wojska. Prawdopodobnie wzrosną również nakłady na służby porządkowe i komunalne, gdyż liczba ludności naszego kraju zwiększyła się w ostatnich dniach o ponad milion osób i dlatego powinny rozpocząć się zakupy pojazdów dla policji, straży miejskiej, straży pożarnej i pogotowia ratunkowego. Tą rosnącą flotę pojazdów trzeba będzie w przyszłości także serwisować i naprawiać. Kolejną szansą dla naszego rynku jest konieczność tworzenia nowych zakładów produkcyjnych dla firm, które zamknęły swoje zakłady produkcyjne w Rosji i Białorusi. W tej grupie jest wiele firm z branży motoryzacyjnej. Rolą naszego rządu będzie zachęcenie ich do inwestowania w Polsce, gdzie koszty pracy nie są jeszcze tak wysokie, jak na zachodzie Europy.

Ogólnie mówiąc, nikt nie wie jak daleko zajdą zmiany na motoryzacyjnym rynku w najbliższych latach, ale wydaje się, że zmiany te będą duże. Zapewne nastąpi przyspieszenie działań związanych z całkowitym odejściem od paliw ropopochodnych w sektorze motoryzacyjnym i ograniczenie roli paliw gazowych w przemyśle i gospodarstwach domowych. Będziemy starali się monitorować te zmiany i w miarę możliwości wskazywać naszym czytelnikom szanse i zagrożenia.

 

Rafał Dmowski

redaktor naczelny

 

 

 Z ŻYCIA BRANŻY

2 Samochody marki FIAT są wysoko oceniane przez nabywców

2 Odbudowa legendarnej Škody 1100 OHC Coupé

4 Ford zaprezentuje model GT Alan Mann Heritage Edition

5 Škoda Afriq coraz bliżej finiszu

 

PRODUKTY

6 Oferta świateł dla Audi e-tron GT

7 Felgi RONAL do kamperów

8 Dunlop wprowadza nową oponę motocyklową Qualifier CORE

8 Płyn chłodniczy Petrygo Force G13

9 Nowy Shell Helix SP

10 Czujniki liniowe (A/F) czujniki tlenu – czym się różnią?

 

PRAKTYKA WARSZTATOWA

12 Czego nie powie ci diagnoskop – układ dolotowy, silniki benzynowe

16 Układ dolotowy

18 Filtry powietrza w układach dolotowych silników spalinowych o zapłonie iskrowym

22 Biturbo – podwójne doładowanie silnika, podwójny problem dla serwisu?

25 Olej w filtrze powietrza motocykla i samochodu z silnikiem o zapłonie iskrowym

28 Stożkowe motocyklowe filtry powietrza

30 Diagnostyka układów sterujących silnikiem cz. 2 – układy zasilania z pompowtryskiwaczami

32 Automatyczne skrzynie biegów – jak skutecznie poradzić sobie z ich serwisem i naprawą?

34 Kontrolka zużycia klocków hamulcowych

36 Zanieczyszczenia w układzie paliwowym motocykla z silnikiem gaźnikowym

 

AUTO TECHNIKA

39 Nowy dźwięk elektrycznego Abartha

 

STREFA SZEFA

40 Wyznaczanie wartości pojazdu uszkodzonego

 

PROSTE PRACE WARSZTATOWE

42 Lakierowanie proszkowe- łatwo i tanio

 

AUTO MOTO HOBBY

45 Jak najlepiej przygotować skuter do letniego sezonu (część I)

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem