Prowadząc szkolenia dla mechaników w warunkach warsztatowych zauważyłem potrzebę przybliżenia działania obiegu czynnika chłodniczego, czyli zasad rządzących ciśnieniami w układzie hydraulicznym.
Budowa układu obiegu czynnika chłodniczego różni się w zależności od producenta pojazdu i roku produkcji. Nie zmienia to faktu, że musi się on składać z kilku elementów występujących zawsze:
- sprężarka – wymusza obieg czynnika w układzie,
- skraplacz – nazywany również chłodnicą, odbiera ciepło czynnikowi chłodniczemu i przekazuje go powietrzu,
- zawór rozprężny lub dysza rozprężna – występują zamiennie, ale mają za zadanie obniżenie ciśnienia czynnika chłodniczego,
- parownik – odbiera ciepło z powietrza dostarczanego do kabiny pasażerskiej,
- filtr osuszacz – oczyszcza przepływający w stanie ciekłym czynnik chłodniczy z metalowych opiłków oraz obcych cząstek stałych, a ponadto osusza czynnik z cząstek wody. Opór przepływu czynnika przez wkładkę czyszczącą pozwala łagodzić impulsy ciśnienia powstałe wskutek działania w obiegu zaworu rozprężnego
(...)
Łukasz Grześkowiak
WWSerwis
Więcej na ten temat przeczytają Państwo w Auto Moto Serwisie nr 3/2014