fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Dlaczego niskie jest niskie, a wysokie – wysokie, czyli o klimatyzacji inaczej

2014-03-38-1Prowadząc szkolenia dla mechaników w warunkach warsztatowych zauważyłem potrzebę przybliżenia działania obiegu czynnika chłodniczego, czyli zasad rządzących ciśnieniami w układzie hydraulicznym.

 

Budowa układu obiegu czynnika chłodniczego różni się w zależności od producenta pojazdu i roku produkcji. Nie zmienia to faktu, że musi się on składać z kilku elementów występujących zawsze:

  • sprężarka – wymusza obieg czynnika w układzie,
  • skraplacz – nazywany również chłodnicą, odbiera ciepło czynnikowi chłodniczemu i przekazuje go powietrzu,
  • zawór rozprężny lub dysza rozprężna – występują zamiennie, ale mają za zadanie obniżenie ciśnienia czynnika chłodniczego,
  • parownik – odbiera ciepło z powietrza dostarczanego do kabiny pasażerskiej,
  • filtr osuszacz – oczyszcza przepływający w stanie ciekłym czynnik chłodniczy z metalowych opiłków oraz obcych cząstek stałych, a ponadto osusza czynnik z cząstek wody. Opór przepływu czynnika przez wkładkę czyszczącą pozwala łagodzić impulsy ciśnienia powstałe wskutek działania w obiegu zaworu rozprężnego

 

(...)

 

Łukasz Grześkowiak
WWSerwis

 

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w Auto Moto Serwisie nr 3/2014

 

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem