Na prośbę Czytelnika przedstawiamy układ zasilania silnika 1.3 Multijet z systemem Magneti Marelli 6JF3. To dość popularna jednostka napędowa stosowana w wielu pojazdach.
Silnik 1.3 Multijet został zaprojektowany przez Fiat – GM Powertrain w 2003 r. Stosowano go w samochodach marki Fiat, gdzie występuje pod nazwą 1.3 Multijet, w Oplach jako CDTi, w Suzuki jako DDIS, a w Fordach – jako Duratorq TDCi. W zależności od marki moc maksymalna i inne parametry silnika nieco się różnią:
- 70/75 KM – m.in. Fiat (Punto, Panda, Palio/Albea, Idea), Opel (Corsa, Combo, Meriva), Suzuki (Swift), Ford Ka II;
- 90 KM – m.in. Fiat (Grande Punto, Linea), Opel (Corsa, Astra).
Cechy konstrukcyjne
System sterowania Magneti Marelli 6JF3 charakteryzuje możliwość wykonania maksymalnie pięciu wtrysków w zależności od warunków działania silnika. Wtrysk właściwy może być poprzedzony maksymalnie dwoma wtryskami pilotującymi, które umożliwiają wstępne nagrzanie komory spalania w taki sposób, by zapobiec nagłemu skokowi ciśnienia wskutek szybkiego spalania wtrysku właściwego. Dzięki temu silnik pracuje w bardziej regularny sposób i emituje mniej hałasu. Dwa wtryski następujące po wtrysku właściwym poprawiają wydajność spalania i w konsekwencji prowadzą do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń.
Wartość ciśnienia oraz jego szybka i ciągła kontrola są jednym z podstawowych parametrów potrzebnych do realizacji tej strategii. Regulacja ciśnienia wtrysku jest możliwa dzięki cechom konstrukcyjnym systemu, który jest wyposażony w pompę ciśnienia, regulator ciśnienia, czujnik ciśnienia i odrębne wtryskiwacze elektromagnetyczne sterowane przez centralkę. W ten sposób ciśnienie wtrysku jest niezależne od prędkości obrotowej silnika.
Jacek Panic
Fot. Fiat
Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 6/2014