Trwałość dwumasowych kół zamachowych, mieszcząca się według producentów w przedziale od 150 do 200 tys. km, jest w rzeczywistości znacznie krótsza. Warsztaty, na życzenie klientów, zamiast nowego koła dwumasowego montują koło sztywne. Zamiany takiej dokonaliśmy w silniku w silniku B5204T5 (Volvo S 60 2001 rok).
W wielu przypadkach zamiana dwumasowego koła zamachowego na sztywne jest niezalecana lub wręcz zabroniona przez producentów pojazdów. Jednak posiadacze aut poirytowani krótką żywotnością kół dwumasowych i wysokimi kosztami ich wymiany decydują się na taką operację.
Przyczynami skrócenia okresu eksploatacji dwumasowego koła zamachowego są najczęściej: czynniki bezpośrednio związane z eksploatacją pojazdu (powodującą nadmierne obciążenia układu przeniesienia napędu) lub czynniki pośrednie wynikające z braku obsługi poszczególnych układów silnika. Obciążenia układu przeniesienia napędu wynikają z:
- dynamicznego stylu jazdy (częste gwałtowne przyspieszanie i hamowanie),
- długotrwałej pracy silnika na biegu jałowym,
- doboru niewłaściwego przełożenia skrzynki przekładniowej podczas jazdy.
Do przyczyn związanych z brakiem obsługi poszczególnych układów silnika można zaliczyć: niesprawności układu zapłonowego, układu zasilania w paliwo oraz układów olejenia i zasilania w powietrze, które mają bardzo istotny wpływ na trwałość układu tłok-pierścienie-cylinder. Trwałość ta przekłada się na zróżnicowanie ciśnień sprężania w poszczególnych cylindrach. Bezpośrednio odczuwalnymi objawami zużycia dwumasowych kół zamachowych (DKZ) są: drgania i hałasy w układzie napędowym słyszalne i wyczuwalne w przedziale pasażerskim oraz trudności w wyborze przełożeń skrzyni biegów.
Jerzy Kaparuk
Fot. LuK
Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 7-8-9/2014