W Polsce wzrasta zainteresowanie samochodami z automatyczną skrzynią biegów. Sprowadza się coraz więcej pojazdów wyposażonych w ten rodzaj przekładni, a najpopularniejsze są skrzynie biegów z przekładnią hydrokinetyczną.
W porównaniu z innymi rodzajami przekładni automatycznych, skrzynie z przekładnią hydrokinetyczną uważane są za najtrwalsze, pod warunkiem właściwej eksploatacji i serwisowania. W zależności od producenta skrzyni biegów dokładna budowa przekładni hydrokinetycznej może być różna, ale ogólna zasada działania pozostaje taka sama.
Przekładnia hydrokinetyczna w skrzyniach automatycznych pełni trzy funkcje:
- sprzęgła,
- przekładni zmieniającej przekazywany moment obrotowy,
- tłumika drgań skrętnych.
Z przekładni hydrokinetycznej moment obrotowy jest przenoszony do skrzyni biegów, w której znajdują się przekładnie planetarne zmieniające przełożenia. Warto zauważyć, że z powodu zastosowania przekładni hydrokinetycznej nie ma mechanicznego połączenia między silnikiem a skrzynią biegów.
We współczesnych przekładniach hydrokinetycznych stosuje się dodatkowe sprzęgło z tarczami ciernymi, które okresowo blokuje oba wirniki przekładni. Dzięki temu wyeliminowano istotną wadę przekładni hydrokinetycznej – pracę w poślizgu (wirniki obracają się z różnymi prędkościami), co powodowało zwiększenie zużycia paliwa przez silnik. Przekładnia hydrokinetyczna włączona jest w obieg olejowy skrzyni biegów. Olej chłodzony jest poprzez obwód zewnętrzny.
Ryszard Polit
Fot. BMW
Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 7-8-9/2014