fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Zamiana koła dwumasowego na sztywne, cz. 2

Zamiana koła dwumasowego na sztywne, cz. 2Kontynuujemy tekst z poprzedniego numeru dotyczący zamiany dwumasowego koła zamachowego na koło sztywne w silniku B5204T5 (Volvo S 60 2001 rok).

Tak jak poprzednio zaznaczamy, że zamiana dwumasowego koła zamachowego na sztywne jest niezalecana lub wręcz zabroniona przez producentów pojazdów. Jednak na żądanie klientów wiele warsztatów decyduje się na taką operację.


W naszym przykładowym Volvo procedura wymiany dwumasowego koła zamachowego lub jego zamiany na koło sztywne obejmuje:

- odłączenie akumulatora ołowiowego oraz wymontowanie kół jezdnych,
- demontaż osprzętu silnika,
- wymontowanie półosi i wału napędowego (tylko pojazdy z napędem 4 x 4),
- wymontowanie skrzynki przekładniowej,
- wymontowanie sprzęgła, dwumasowego koła zamachowego i wysprzęglika,
- czyszczenie wałka sprzęgłowego,
- montaż dwumasowego koła zamachowego (koła sztywnego), sprzęgła i wysprzęglika,
- montaż skrzynki przekładniowej,
- montaż półosi i wału napędowego (tylko pojazdy z napędem 4 x 4),
- montaż kół,
- odpowietrzenie układu hydraulicznego zasilania wysprzęglika.

Powyższe czynności należy wykonać zarówno w przypadku dokonywania naprawy bez wymontowania silnika (na pojeździe), jak i z wymontowaniem silnika (poza pojazdem), np. w celu dokonania innych napraw. Do wykonania czynności naprawczych niezbędne są narzędzia uniwersalne oraz specjalne, przeznaczone dla danego modelu samochodu.

Prace należy przeprowadzać po ustawieniu pojazdu na podnośniku samochodowym (najlepiej dwukolumnowym, zapewniającym dobry dostęp do poszczególnych elementów).

Jerzy Kaparuk
Fot. LuK

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 10/2014

 

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem