Konstrukcja amortyzatorów staje się coraz bardziej skomplikowana, przez co ich właściwy dobór do danego pojazdu jest trudniejszy.
Amortyzatory stosowane są w celu zmniejszenia drgań, a nawet kołysania nadwozia samochodowego. W dużej mierze to one powodują dociskanie koła do nawierzchni drogi oraz ograniczenie wpływu nierówności drogi na nadwozie.
Sprawność amortyzatorów bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo osób jadących w pojeździe oraz komfort podróżowania. Samochód, w którym amortyzatory uległy zużyciu, będzie zachowywał się prawie tak, jakby był ich pozbawiony. Kołysaniu nadwozia towarzyszy niepoprawna reakcja na nierówności nawierzchni drogi. W rezultacie dochodzi między innymi do wydłużenia drogi hamowania. W pewnych sytuacjach zużyte amortyzatory mogą być przyczyną utraty kontroli nad pojazdem, co spotykane jest szczególnie często podczas dynamicznej i szybkiej jazdy na krętych drogach. Charakterystyczna dla zużycia amortyzatorów jest powolna utrata charakterystyki tłumienia w całym okresie ich eksploatacji. Kierowcy przyzwyczajają się do pogarszającej się charakterystyki tłumienia i często nie są świadomi pojawiającego się niebezpieczeństwa. Charakterystyka tłumienia amortyzatorów jest kompromisem między komfortem jazdy a własnościami jezdnymi pojazdu.
Oferta amortyzatorów na naszym rynku jest ogromna i obok znanych firm (jak: Sachs, Monroe, KYB, Delphi, TRW, Bilstein, Magneti Marelli, Magnum Technology) spotkać można produkty firm egzotycznych. Amortyzatory poszczególnych producentów różnią się szczegółami konstrukcyjnymi, np. rodzajem uszczelnień i jakością wykonania. Podczas wyboru producenta warto się kierować jakością produktu, nawet jeśli klienci chcą amortyzator najtańszy.
Tomasz Hinz
Rys. Sachs
Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 10/2014