fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Resor prawie z plastiku

Kompozytowe elementy sprężyste zawieszenia nie są żadną nowością i mają wiele zalet. Jednak ich zastosowanie jest ograniczone, głownie ze względu na koszty. Volvo w nowym XC90 powróciło do starego pomysłu.

ait-int

Volvo XC90 nowej generacji to bardzo zaawansowany technicznie i nowoczesny samochod, dlatego osoby z dobrym rozeznaniem w tych kwestiach musiały się zdziwić, gdy podano, że w podstawowej jego wersji w tylnym zawieszeniu znajdzie się resor piórowy. Wykonany jest on z kompozytów, czyli w powszechnym zrozumieniu – właściwie plastikowy. Tymczasem kwestia wcale nie wygląda tak, że szwedzcy i chińscy inżynierowie sięgnęli do prymitywnego rozwiązania z ciężarówek, bo chcieli na tym oszczędzić. Wręcz odwrotnie – wybrali rozwiązanie wyjątkowo zaawansowane, dzięki któremu samochód będzie lżejszy niż z jakimkolwiek stalowym resorowaniem, stanie się prostszy konstrukcyjnie, a przy tym mniejsza masa nieresorowana sprawi, że będzie też bardziej komfortowy. I jeszcze jedno – wokół zawieszenia da się wygospodarować więcej miejsca.

Jerzy Dyszy

Więcej na ten temat przeczytaja Państwo w nr 4/2015

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem