Kompozytowe elementy sprężyste zawieszenia nie są żadną nowością i mają wiele zalet. Jednak ich zastosowanie jest ograniczone, głownie ze względu na koszty. Volvo w nowym XC90 powróciło do starego pomysłu.
Volvo XC90 nowej generacji to bardzo zaawansowany technicznie i nowoczesny samochod, dlatego osoby z dobrym rozeznaniem w tych kwestiach musiały się zdziwić, gdy podano, że w podstawowej jego wersji w tylnym zawieszeniu znajdzie się resor piórowy. Wykonany jest on z kompozytów, czyli w powszechnym zrozumieniu – właściwie plastikowy. Tymczasem kwestia wcale nie wygląda tak, że szwedzcy i chińscy inżynierowie sięgnęli do prymitywnego rozwiązania z ciężarówek, bo chcieli na tym oszczędzić. Wręcz odwrotnie – wybrali rozwiązanie wyjątkowo zaawansowane, dzięki któremu samochód będzie lżejszy niż z jakimkolwiek stalowym resorowaniem, stanie się prostszy konstrukcyjnie, a przy tym mniejsza masa nieresorowana sprawi, że będzie też bardziej komfortowy. I jeszcze jedno – wokół zawieszenia da się wygospodarować więcej miejsca.
Jerzy Dyszy
Więcej na ten temat przeczytaja Państwo w nr 4/2015