Urządzenia do kontroli i regulacji geometrii uchodzą w środowisku mechaników za jedne z najbardziej kosztownych. Jeśli warsztat ma oferować kompleksową usługę, po wymianie elementów zawieszenia powinien sprawdzić i wyregulować geometrię podwozia pojazdu. Do tego potrzebne jest odpowiednie urządzenie.
Geometria podwozia, a więc właściwe położenie kół i osi względem siebie, zapewnia prawidłowe poruszanie się pojazdu po drodze i jego sterowalność. Właściwe ustawienie geometrii podwozia ma fundamentalne znaczenie, tym bardziej, że trzeba ją ustawiać po każdej wymianie zużytych lub uszkodzonych elementów zawieszenia. Warsztat posiadający urządzenie do ustawiania geometrii może wykonać pełną usługę, aby klient nie musiał jechać gdzie indziej. Dla warsztatów wielomarkowych ustawianie geometrii może stanowić problem, ze względu na skomplikowaną konstrukcję zawieszenia kół jezdnych w niektórych modelach, mnogość rozwiązań i rożne położenie elementów regulacyjnych. Warsztaty muszą posiadać informacje: co, gdzie i jak ustawić w danym modelu auta.
Na geometrię kół jezdnych składa się kilka parametrów:
- zbieżność połówkowa i sumaryczna,
- pochylenie kół,
- wyprzedzenie osi sworznia zwrotnicy,
- pochylenie osi sworznia zwrotnicy.
Piotr Urbanek
Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 4/2015