Pierwsze układy wtrysku benzyny zastosowano w 1937 r. w silnikach lotniczych, natomiast w samochodach wprowadzono je w 1945 r. W tym roku obchodzimy 70. rocznicę powstania układów wtryskowych.
Pierwsze rozwiązania wtrysku benzyny, analogicznie jak w przypadku silników wysokoprężnych, były układami mechanicznymi (fot. 1 ). Istotnym czynnikiem, który sprzyjał intensyfikacji prac badawczo- rozwojowych nad układami wtryskowymi, była chęć uzyskania dużego pojemnościowego wskaźnika mocy. Nie bez wpływu pozostawały również i takie czynniki, jak zmniejszenie jednostkowego zużycia paliwa, duży moment obrotowy silnika w zakresie małych prędkości obrotowych, a z upływem lat również i względnie mała toksyczność spalin. Pierwszym istotnym punktem zwrotnym w rozwoju układów wtryskowych było wprowadzenie do produkcji seryjnej w 1966 r. pierwszego elektrycznie sterowanego układu wtryskowego w samochodzie Volkswagen 1600 E.
Bartosz Flekiewicz
Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 4/2015