Wiele samochodów powypadkowych znajdujących się w Polsce wymaga sprawdzenia poprawności działania elementów układu bezpieczeństwa biernego, jak poduszki powietrzne, napinacze pasów bezpieczeństwa czy sterownik systemu. W niektórych pojazdach można znaleźć rezystor maskujący wpięty w obwód poduszek gazowych bądź napinaczy pirotechnicznych.
Istotnymi elementami układu bezpieczeństwa biernego SRS (ang. supplemental restraint system) w samochodzie są bezwładnościowe trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami pasów oraz poduszki gazowe i kurtyny gazowe wraz z całym osprzętem zarówno pirotechnicznym jak i mechanicznym. Większość tych układów jest wyposażona ponadto w wiele rożnego rodzaju czujników zderzeń dostarczających do sterownika systemu danych o kierunku i sile zderzenia, sterownika systemu SRS uruchamiającego w określonych warunkach (wielkości opóźnienia) elementy wykonawcze systemu, układy odłączania zasilania elektrycznego, system odryglowania drzwi, włączenia świateł awaryjnych, opuszczania szyb, załączania instalacji gaśniczych, a nawet automatycznego powiadamiania o wypadku służb ratowniczych.
Piotr Wróblewski
Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 4/2015