fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Badanie świateł w reflektorach

kalibracja oswietleniaNowe typy reflektorów występujące w samochodach wymagają nieco innej procedury kontroli ustawienia świateł niż dotychczas. Wynika to z konieczności ustawienia tzw. granicy światła i cienia, o czym pisaliśmy w numerze 5/2017.

Na temat regulacji świateł w nowoczesnych reflektorach, szczególnie z diodami LED, narosło wiele niedomówień. Wiele warsztatów, a nawet stacji kontroli pojazdów, nie dysponuje nowoczesnymi urządzeniami do kontroli oświetlenia.
Przy ustawianiu reflektorów ważne jest właściwe przygotowanie stanowiska pomiarowego oraz samego pojazdu. Długość stanowiska pomiarowego dla samochodów osobowych powinna wynosić co najmniej cztery metry, a jego powierzchnia nie może być nachylona więcej niż 1,5% i musi być wypoziomowana. Nierównomierność podłoża, na którym stoi pojazd, nie może być większa niż jeden milimetr na metr. Natomiast nierównomierność podłoża, na którym stoi przyrząd pomiarowy, nie może być większa niż 0,5 mm na metr. Specjaliści z firmy Hella radzą, by na podłożu zaznaczyć linie ustawienia przyrządu pomiarowego i pojazdu. Hella oferuje specjalne płyty niwelacyjne z regulacją umożliwiające wyrównanie powierzchni. Dzięki nim można uniknąć kosztownych prac budowlanych.

Również sam pojazd musi zostać przygotowany do kontroli:
• klosze reflektorów nie mogą być uszkodzone przez kamienie, powinny być wolne od rys i zmętnień,
• trzeba skontrolować ciśnienie powietrza w ogumieniu pojazdu,
• w samochodach z zawieszeniem mechanicznym należy obciążyć fotel kierowcy masą 75 kg lub podczas badania powinna siedzieć na nim osoba,
• w pojazdach z zawieszeniem pneumatycznym lub hydraulicznym należy stosować się do zaleceń producenta pojazdu,
• w pojazdach z funkcją automatycznej korekty położenia reflektorów lub systemem płynnej albo wielostopniowej regulacji należy stosować się do zaleceń producenta auta,
• w pojazdach z automatycznym układem regulacji zasięgu świateł do ich ustawiania konieczny jest tester diagnostyczny, ponieważ w trakcie ustawiania sterownik musi znajdować się w „trybie podstawowym”. Jeżeli granica światła i cienia jest ustawiona prawidłowo, wartość ta zostaje zapisana jako nowa wartość regulacji.

Po właściwym przygotowaniu pojazdu do badania należy ustawić przyrząd przed badanym reflektorem. Następnie, korzystając z celownika szerokopasmowego, laserowego lub zwierciadlanego, wyregulować pozycję korpusu układu optycznego w taki sposób, aby linia celownika dotykała dwóch punktów znajdujących na tej samej wysokości i symetrycznie względem osi wzdłużnej pojazdu. Odstęp między przednią krawędzią korpusu układu optycznego a reflektorem może wynosić od 30 do 70 cm. W zależności od posiadanego urządzenia do kontroli świateł należy ustawić korpus układu optycznego na środek reflektora lub na źródło światła, ewentualnie używając wskaźnika laserowego. Maksymalne odchylenie w pionie i w poziomie nie może przekraczać 3 cm. Odstęp między korpusem układu optycznego a reflektorem może się zmieniać w zależności od producenta.

Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu nr 8/2017 Auto Moto Serwisu

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem