fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Kalibracja kamer z SCS Tool

kalibracja kameryHella Polska wprowadziła na nasz rynek urządzenie CSC Tool do kalibracji kamer stosowanych w systemach asystenta kierowcy. O tym urządzeniu mówi Zenon Rudak z Hella Polska.

 

Urządzenie CSC Tool pozwala na kalibrację kamer, które w nowoczesnych samochodach służą do kontroli toru jazdy, odczytywania znaków drogowych, sterowania światłami czy do aktywnego tempomatu. Kalibracja kamery jest potrzebna po naprawie nadwozia, wymianie przedniej szyby pojazdu lub zmianie geometrii podwozia z powodu uszkodzenia, np. kolizji. Jeżeli była to tylko stłuczona szyba, problem jest niewielki, ponieważ można założyć, że samochód ma właściwie ustawioną geometrię podwozia. Natomiast jeśli pojazd jest powypadkowy, musi mieć dobrze ustawioną geometrię podwozia i sprawne całe zawieszenie.

 

Kalibracja kamer jest wymagana przez towarzystwa ubezpieczeniowe, które mają w swojej ofercie m.in. ubezpieczenie szyb. Przy wypłacie odszkodowania za wymienioną szybę przednią z kamerą ubezpieczyciele wymagają poświadczenia, że została przeprowadzona kalibracja kamery – w przeciwnym wypadku odszkodowanie nie jest wypłacane. To standardowa praktyka w większości krajów Unii Europejskiej. W Polsce ten czas nadchodzi.
Po przyklejeniu do nowej szyby kamerę należy skalibrować, ponieważ jej położenie w stosunku do położenia fabrycznego będzie się różnić. Kamer się na ogół nie zmienia, gdyż są one dość trwałe. Brak kalibracji może powodować błędne rozpoznawanie linii na jezdni czy znaków drogowych.

 

Proces kalibracji
Kalibracja polega na tym, że przed kamerą ustawia się tablicę, na której znajduje się kontrolny układ znaków zaprogramowany dla danej kamery. Jeśli wystąpi różnica we wzorcowym układzie znaków w stosunku do położenia zapisanego w pamięci kamery, trzeba zawiadomić sterownik, że to, co widzi kamera, jest nowym położeniem zerowym. Służy do tego tzw. ścianka, która zawiera szereg elementów podobnych do tych, których używa się do geometrii podwozia. Tablicę kontrolną ustawiamy przed kamerą w stosunku do tylnego zawieszenia. Bowiem od tylnego zawieszenia zależy, czy samochód jedzie bokiem czy prosto. Za pomocą ścianki koryguje się położenie tablicy w stosunku do tylnego zawieszenia. Tablice są wymienne – dostosowane do marki pojazdu. Obecnie posiadamy dwie tablice – dla pojazdów Grupy Volkswagen i Mercedesa-Benza, niebawem będą kolejne dla popularnych marek, m.in. Renault, KIA, Toyota.

 

F2Urządzenie jest przewoźne i może zostać użyte w każdym warsztacie. Wymagany jest tylko pewien obszar płaskiej podłogi, na którym zmieszczą się samochód i urządzenie. CSC Tool współpracuje z testerami z serii mega macs.
Jeżeli kalibrację przeprowadza jeden pracownik i robi to dokładnie, przestrzegając wszelkich procedur, od przygotowania pojazdu, ustawienia urządzenia, do momentu uzyskania raportu, że kamera jest skalibrowana, mija około 20–25 minut. Mamy już sygnały z warsztatów, że jeśli kalibrację wykonuje dwóch pracowników, trwa ona nawet mniej niż 10 minut. To kwestia wprawy i przygotowania stałego stanowiska, dzięki któremu omijamy szereg niezbędnych ustawień. Czynności przy kalibracji kamery są proste, wymagają jedynie od pracownika dokładności i kolejności zachowania całej procedury.


Ponieważ urządzenie nie jest tanie, ofertę kierujemy do specjalistycznych warsztatów zajmujących się wymianą szyb. To od warsztatu szklarskiego wymaga się poświadczenia kalibracji kamer, a nie od warsztatu, który naprawia samochód. Warsztat niezależny, który ma w swojej ofercie wymianę szyb lub ustawianie geometrii podwozia, również może być zainteresowany takim urządzeniem. Kolejnymi odbiorcami mogą być warsztaty blacharsko-lakiernicze, chociaż oczywiście nie każdy warsztat o tej specjalności wymienia szyby.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem