fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Jazda autonomiczna

autonomicznaW zasadzie wszystkie firmy związane z branżą motoryzacyjną przygotowują się do wprowadzenia pojazdów, które będą poruszać się bez udziału kierowcy. Ma to nastąpić w latach 2025–2030.
Futurolodzy przewidują, że wprowadzenie systemu autonomicznej jazdy pojazdów jest już blisko. Zdaniem firmy Continental sukces koncepcji pojazdów autonomicznych zależy w dużej mierze od stopnia zaufania społecznego do takiego środka transportu. Opracowując komponenty i systemy potrzebne do automatycznego prowadzenia, Continental wyróżnia sześć kluczowych wyzwań: 1 – opracowanie niezawodnych czujników, 2 – łączność pojazdu z innymi uczestnikami ruchu i infrastrukturą, 3 – komunikacja człowieka z pojazdem, 4 – architektura systemu, 5 – niezawodność systemu, 6 – przychylne nastawienie ludzi do automatycznego prowadzenia.
Na obecnym poziomie rozwoju technicznego samochodów autonomicznych nie nadają się one do samodzielnej jazdy. Z raportu BBC wynika, że kierowcy autonomicznych pojazdów Google, które przejechały łącznie ok. 683 tys. kilometrów, musieli interweniować 272 razy. W 69 przypadkach kierowca sam przejął kontrolę nad pojazdem, chociaż system nie alarmował o niebezpiecznej sytuacji. W 13 z 69 przypadków, gdyby kierowca nie interweniował, doszłoby do kolizji drogowej. Autonomiczne pojazdy Nissana, Tesli czy Mercedesa wcale nie są lepsze. Na 2800 przejechanych kilometrów w pojeździe Mercedesa doszło do 1051 interwencji kierowcy.
Trwają prace nad dokładnością czujników instalowanych w samochodach i nad infrastrukturą drogową. Z doświadczeń Audi wynika, że trzeba zmodyfikować materiały używane do produkcji słupków i barier energochłonnych, by lepiej odbijały fale radarowe. Pasy ruchu, szczególnie na skraju jezdni, powinny być oznaczone w nowy, lepszy sposób. Z odczytywaniem pasów ruchu podczas deszczowej pogody i opadów śniegu nie radzą sobie zbyt dobrze obecne kamery i czujniki radarowe. Delphi proponuje czujniki LiDAR, które wysyłają niewidoczne dla ludzkiego oka promienie świetlne 500 tys. razy na sekundę. Promienie odbite od przedmiotu wracają w postaci punktów tworzących zarys obiektu. Dzięki termu możliwe jest rozpoznawanie kształtu obiektu w dzień i w nocy, jego odległości od pojazdu oraz linii namalowanych na jezdni. ZF TRW proponuje 3-obiektywową kamerę Tri-Cam z rozszerzonym polem widzenia.

Ryszard Polit
Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu 8/2016 „Auto Moto Serwisu”

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem