fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Diagnostyka systemów parkowania i manewrowania pojazdu (cz. 2)

W nowszych rozwiązaniach układów wspomagających parkowanie i manewrowanie pojazdu wykorzystuje się zamiast czujników ultradźwiękowych czujniki radarowe krótkiego zasięgu (SRR). Służą one do wykrywania i określania odległości obiektów oddalonych maksymalnie 50 m od pojazdu. Czujniki SRR pracują w zakresie częstotliwości 24–25 GHz.
czujniki

Czujniki radarowe krótkiego zasięgu stosowane w motoryzacji działają na zasadzie radaru dopplerowskiego. Działanie tego radaru polega na emisji fali elektromagnetycznej o ustalonej częstotliwości, która po napotkaniu na obiekt odbija się od niego i wraca do radaru. Radar analizuje parametry emitowanej i odbitej fali elektromagnetycznej i na podstawie tej analizy wyznacza parametry (np. prędkość, kierunek) poruszającego się obiektu. W stosunku do czujników ultradźwiękowych czujniki radarowe posiadają większy zasięg oraz nie wymagają montażu w zderzaku, tak aby którakolwiek ich część była widoczna. Ten sposób montaż nie zmienia walorów wizualnych samochodu.

System kontroli parkowania wykorzystujący czujniki radarowe krótkiego zasięgu (SRR) występuje m.in. w samochodzie Mercedes-Benz CL 500 W216 i na podstawie tego pojazdu zostanie przedstawiona ich diagnostyka za pomocą fabrycznego testera Star Diagnosis C4. W pojeździe występuje osiem czujników radarowych krótkiego zasięgu firmy Autoliv. Czujniki te są zamontowane za zderzakiem przednim (cztery) i tylnym (cztery). Sygnały z nich są przekazywane do układu sterującego czujników radarowych za pomocą sieć CAN. Układ sterujący czujników jest oznaczony w pojazdach Mercedes-Benz skrótem SGR. Producentem tego układu jest firma ADC. Moduł SGR realizuje następujące funkcje:
• rozpoznawanie obiektów znajdujących się do 30 metrów od pojazdu,
• wspomaganie parkowania i manewrowania pojazdem (asystenta parkowania),
• regulacja odstępu do poprzedzającego pojazdu,
• tempomatu oraz ogranicznika prędkości jazdy (obsługa systemu Speedtronic),
• asystent układu hamulcowego BAS+.

W systemie sterującym czujników radarowych za pomocą zakładki „Sterowanie” wybieranej z menu testera możliwe jest jedynie wysterowanie ostrzegawczego sygnalizatora dźwiękowego, znajdującego się w tylnej lampie sufitowej. Kolejna funkcja „Dostosowanie modułów sterujących” umożliwia przeprowadzenie programowania oraz inicjalizacji modułu SGR w przypadku jego wymiany na nowy. Po inicjalizacji modułu SGR jego wewnętrzne parametry muszą zostać zresetowane do wartości pierwotnej.

Marcin Lechowski
Pełny artykuł przeczytają Państwo w nr. 8/2016 „Auto Moto Serwisu”

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem