fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Półoś i przegub napędowy

Tak zwane półosie napędowe przenoszą napęd z silnika na koła pojazdu. Piszemy tak zwane, gdyż poprawnie powinno się je nazywać wałami napędowymi, które w przyjętej nomenklaturze, w przeciwieństwie do osi, przenoszą moment obrotowy.

technika


Półoś napędowa składa się z przegubu wewnętrznego, stalowego wału, przegubu zewnętrznego i osłony gumowej. W większości samochodów moment obrotowy jest przenoszony na koła skrętne (np. w przednim napędzie), stąd stosowane są różne konstrukcje przegubów. W modnych obecnie samochodach typu SUV półosie poddawane są wyjątkowo dużym przeciążeniom ze względu na kąty, pod jakimi pracują. Duży kąt wychylenia, duża moc, gwałtownie uwalniana na koło – to większe ryzyko przedwczesnego zużycia tych elementów. W zasadniczym stopniu poprawna praca półosi napędowej zależy od jakości przegubów. Niemniej jednak gumowa osłona, nakrętki, śruby czy siła, z jaką zostaną one dokręcone przy montażu, mają wpływ na późniejsze użytkowanie.
Zbliżające się awarie półosi zawsze dają o sobie znać. Objawy zużycia przegubu zewnętrznego to charakterystyczne, metaliczne stukanie z okolic koła w trakcie ruszania bądź przyspieszania na skręconych kołach. Zbagatelizowanie tych odgłosów doprowadzi do unieruchomienia auta. Uszkodzenie przegubu zewnętrznego może mieć wiele przyczyn. Pierwszym jest uszkodzenie osłony gumowej, która chroni mechanizm przegubu przed czynnikami zewnętrznymi. Inne powody to m.in. gwałtowne ruszanie, korzystanie z pełnej mocy pojazdu w trakcie skrętu lub stosowanie innych opon niż zalecane przez producenta samochodu. Usterka przegubu wewnętrznego objawia się poprzez drgania występujące w trakcie jazdy, nasilające się w trakcie przyspieszania, niewyczuwalne na postoju. Przegub wewnętrzny pracuje pod mniejszymi kątami, przez co poddawany jest mniejszym przeciążeniom niż przegub zewnętrzny, dlatego zużywa się rzadziej. Główną przyczyną uszkodzeń jest rozerwana osłona gumowa.
Podczas pobytu samochodu w warsztacie zawsze warto skontrolować stan osłon gumowych, których rozerwanie jest najczęstszą przyczyną uszkodzeń półosi napędowych. Ważny jest też ich montaż. Przed zamontowaniem opaski zaciskowej, należy upewnić się, że osłona jest odpowiednio założona poprzez maksymalne kątowe wychylenie przegubu. Osłona nie powinna wyglądać na zbytnio rozciągniętą z jednej strony, ani zbytnio ściśniętą po drugiej stronie przegubu napędowego. Do prawidłowego montażu opaski może posłużyć specjalne narzędzie, dostępne w ofercie dystrybutorów. Jeżeli dojdzie do konieczności wymiany przegubu, w pierwszej kolejności należy zweryfikować rodzaj elementów przeniesienia napędu zastosowanych w danym samochodzie. W wielu obecnych autach nie ma możliwości wymiany samego przegubu, trzeba wymienić kompletną półoś napędową. Wymiana nie wymaga specjalistycznych narzędzi i pochłania średnio dwie godziny pracy.
W ofercie Inter Cars znaleźliśmy półosie napędowe takich producentów, jak GKN, NTN-SNR, SKF, MEYLE, LPR, HERTH+BUSS JAKOPARTS oraz PASCAL (marka własna Inter Cars). Ceny brutto (bez rabatu) wynoszą:
- osłona przegubu: od 13 do 150 zł,
- przegub napędowy: od 100 do nawet 1300 zł,
- półoś napędowa: od 200 do 2500 zł.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem