fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Usterka łożyska w skrzyni biegów

technikaAwarie manualnych skrzyń biegów wynikają zazwyczaj z niewłaściwej eksploatacji. Jedną z najczęściej występujących usterek jest zużycie się łożyska.

Skrzynia manualna zbudowana jest z wałków: sprzęgłowego, głównego oraz pośredniego (lub dwóch pośrednich). Koło zębate, osadzone na wałku sprzęgłowym, przekazuje napęd na koło wałka pośredniego. Na obu tych wałkach znajdują się pary kół zębatych, które odpowiadają poszczególnym biegom. Elementy te połączone są ze sobą za pomocą synchronizatorów. Włączenie danego biegu powoduje rozłączenie pozostałych kół. W autach z przednim napędem w obudowie skrzyni znajduje się także mechanizm różnicowy.
Jednym z najczęściej występujących objawów uszkodzenia łożysk w skrzyni biegów jest charakterystyczny dźwięk, zazwyczaj przypominający głośny szum lub „wycie” z okolicy skrzyni. Hałas tego typu słyszalny jest na każdym obciążonym w danym momencie biegu i rośnie wraz ze wzrostem prędkości obrotowej. Długotrwała jazda z uszkodzonym łożyskiem może doprowadzić do zniszczenia kół.
Przyczyn nadmiernego zużycia łożysk może być wiele. Zazwyczaj usterka wynika z regularnej i długotrwałej jazdy z maksymalnym obciążeniem oraz braku kontroli poziomu oleju przekładniowego. Wśród wielu kierowców nadal funkcjonuje przekonanie, że olej wlany do skrzyni biegów nie podlega zużyciu ani wymianie. Są też skrzynie biegów, w których łożyska zużywają się przedwcześnie ze względu na błędy konstrukcyjne np. skrzynia F32, montowana w samochodach marek Fiat i Opel.
Jeśli przekładnia pracuje zbyt głośno, emitując hałas tylko na jednym konkretnym biegu, najprawdopodobniej będzie to zużyte koło zębate lub łożysko, sąsiadujące z tym właśnie kołem. Jeśli przełączaniu biegów towarzyszą zgrzyty lub występują trudności z ich wybieraniem, może być to oznaka uszkodzonych synchronizatorów. Kluczowe jest wczesne wykrycie usterki i wymiana wadliwego elementu, gdyż skrzynia biegów jest siecią naczyń połączonych. Nadmierne zużycie jednej części, może pociągnąć za sobą kolejne. Końcowa weryfikacja stanu łożyska odbywa się po rozebraniu przekładni. Należy przy tym przeprowadzić dokładne oględziny pozostałych elementów, aby wykluczyć ryzyko wtórnych awarii.

Na podstawie materiałów SKF

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem