fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Regulacja i czyszczenie reflektorów ksenonowych

reflektory hellaSamochody z reflektorami ksenonowymi muszą być wyposażone w system automatycznej regulacji zasięgu (poziomowania) i oczyszczania. Reflektory o dużym natężeniu światła, np. z lampami wyładowczymi, w znacznym stopniu powodują efekt oślepiania w wyniku zanieczyszczenia. Do czyszczenia reflektorów stosuje się natryskiwanie wodne zamiast wcześniej używanych wycieraczek.

Układ mycia reflektorów ksenonowych z natryskiwaniem wodnym niekiedy ulega awarii. Możliwych jest kilka przyczyn:
• pompa wirnikowa nie pracuje,
• nieszczelny przewód doprowadzający płyn,
• zatkany lub uszkodzony zawór,
• zatkana dysza,
• uszkodzone ramię teleskopowe.
Jeżeli po uruchomieniu funkcji mycia pompa wirnikowa nie pracuje, należy sprawdzić napięcie zasilające i bezpiecznik. Jeżeli przy włączonej pompie wypływ płynu jest widoczny tylko z jednej strony lub jest bardzo słaby, możliwe są następujące przyczyny:
• pompa z silnikiem może mieć zamienione bieguny – sprawdzić podłączenie biegunów, ponieważ pompy wirnikowe pracują w obu kierunkach, różna jest tylko wydajność hydrauliczna,
• układ nie jest odpowietrzony – całkowicie odpowietrzyć układ przez kilkakrotne uruchamianie bez przerwy,
• przewód doprowadzający płyn załamany lub nieszczelny – sprawdzić i ewentualnie zmienić ułożenie przewodu,
• dysze lub zawory są zatkane – usunąć ciała obce przez przepłukanie układu,
• oblodzenie – zwiększyć udział środka przeciw zamarzaniu.
Zamarznięcie nie powoduje jednak zniszczenia elementów. Jeżeli po czyszczeniu układu jego praca nadal nie jest optymalna, należy sprawdzić ustawienie dysz i w razie potrzeby skorygować je według zaleceń producenta.

W pojazdach wyposażonych w reflektory ksenonowe stosowany jest obecnie dynamiczny system regulacji zasięgu świateł, reagujący na zmiany pochylenia wynikające ze stanu jazdy, np. spowodowane przez przyspieszanie czy hamowanie. W oparciu o dane z czujników sterownik oblicza wartości zadane przy uwzględnieniu stanu pojazdu. Aby umożliwić szybkie reakcje, jako elementy nastawcze reflektorów stosowane są przede wszystkim silniki krokowe. Szczegółowa budowa systemu jest różna, w zależności od konstrukcji pojazdu, np. typu zawieszenia. W skład systemu mogą wchodzić następujące elementy:
• elektryczne nastawniki zasięgu świateł – mogą być zintegrowane z reflektorem lub na zewnątrz z możliwością regulacji ręcznej lub bez;
• silnik krokowy – stanowiący połączenie dwubiegunowego silnika krokowego z układem elektronicznym montowanym zazwyczaj w oddzielnym sterowniku;
• sterownik automatycznego i dynamicznego systemu regulacji zasięgu świateł – dane ugięcia zawieszenia przekazywane są przez czujniki osi do sterownika i tam analizowane, a następnie za pomocą odpowiednio dobranych algorytmów przeliczane na wielkości nastawcze do ustawiania zasięgu świateł;
• indukcyjny czujnik poziomu pojazdu – jeżeli samochód jest wyposażony w wiele elementów służących do zwiększania bezpieczeństwa i komfortu, takich jak: aktywne zawieszenie, poziomowanie oraz automatyczna regulacja zasięgu świateł, niezbędna jest funkcja obliczania aktualnego nachylenia pojazdu.
W przypadku indukcyjnych czujników poziomu pojazdu na płytce obwodu drukowanego znajduje się kilka cewek, które wskutek przepływającego przez nie prądu wytwarzają pole elektromagnetyczne. Nad tą płytką obwodu drukowanego poruszany jest metalowy wirnik, połączony dźwignią aktywującą z czujnikiem, który wywiera wpływ na to pole elektromagnetyczne. W zależności od ustawienia dźwigni czujnika, cewki znajdujące się na płytce obwodu drukowanego rejestrują zmianę pola, która zostaje następnie przeanalizowana przez specjalny podzespół ASIC;
• sterownik zasięgu świateł zintegrowany z czujnikiem – podstawowym elementem jest indukcyjny czujnik poziomu pojazdu. Mechaniczne interfejsy, takie jak mocowanie i dźwignia czujnika odpowiadają tym samym elementom czujników osi.

Zenon Rudak, kierownik Centrum Technicznego Hella Polska
Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu 7/2018 „Auto Moto Serwisu”

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem