fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Likwidacja szkód

likwidacjaRynek likwidacji szkód komunikacyjnych podlega ciągłej ewolucji. Czy to rewolucja? W pewnych aspektach tak. Warto śledzić na bieżąco, co dzieje się w tej bardzo ważnej części rynku napraw pojazdów. Część usług, które stanowią tak naprawdę o pozycji branży blacharsko-lakierniczej, to te, związane bezpośrednio z rynkiem ubezpieczeniowym.

Organizacja rynku
Usługi naprawcze zlecane bezpośrednio przez firmy ubezpieczeniowe lub floty pojazdów to najbardziej rentowny i stabilny segment usług. Decyduje o tym system rozliczania kosztów napraw oraz części według określonych reguł. Reguły te są oczywiście często kwestionowane i dyskutowane, ale są. Dodatkową zaletą jest wypłacalność klienta, czyli firmy ubezpieczeniowej, co gwarantuje zapłatę za zlecone usługi. Segment ten stał się już wiele lat temu obiektem zainteresowania wielu podmiotów działających w branży, ale powstają też nowe firmy czy też sieci zakładane w celu zaistnienia na rynku. Od dawna własne sieci naprawcze posiadają ubezpieczyciele. Zdarza się również, że firmy ubezpieczeniowe nie tworzą własnej sieci, lecz korzystają z już istniejących. Mocną część segmentu likwidacji stanowią warsztaty blacharsko-lakiernicze działające w serwisach autoryzowanych przez producentów samochodów. Rynek napraw powypadkowych to nie tylko zorganizowany system likwidacji szkód. Nadal znaczną jego część stanowią warsztaty niezależne działające legalnie oraz „na czarno”. Przejęły one naprawy pojazdów uszkodzonych importowanych z zagranicy oraz najczęściej usuwanie średnich i niewielkich uszkodzeń karoserii na zlecenie klientów indywidualnych. Ważną częścią przepływu finansowego, o którą walczą sieci i inne bardziej zorganizowane formy likwidacji szkód, to szkody likwidowane według kosztorysów poprzez wypłatę poszkodowanemu ekwiwalentu za naprawę. Sprawa ta nadal budzi wiele kontrowersji i znaczna część uczestników rynku upatruje w niej źródło porażki lub sukcesu.

Technologie
Nie da się omawiać sytuacji rynku napraw powypadkowych bez wskazania podstawowych kierunków zmian technologii napraw. Wynikają one najczęściej ze zmian konstrukcyjnych w budowie karoserii samochodowych, ale nie tylko. Bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na rozwój technologii i wdrażanie ich w warsztatach blacharsko-lakierniczych jest konieczność skracania czasu napraw i podwyższanie ich jakości. Jeszcze na dobre nie zagościły w polskich serwisach: zgrzewanie przy bardzo wysokich parametrach pracy, lutospawanie, czy też naprawy panelowe, a już wchodzą masowo takie techniki jak: nitowanie, klinczowanie czy klejenie. Na rynku coraz częściej można usłyszeć o audytach i certyfikacji warsztatów naprawczych, gdzie wymagane są określone technologie i umiejętności pracowników. Jest to bardzo dobry sygnał, który wskazuje, że nie ma innej drogi jak inwestowanie w najnowsze technologie i szkolenia dla pracowników serwisów. Poza technologiami naprawczymi pojawiły się również inne problemy, które wymagają od serwisów kolejnych zmian i szkoleń. Przykładem może być rosnąca liczba pojazdów o napędzie elektrycznym i hybrydowym. W naprawie tych pojazdów stosowane są dodatkowe procedury związane z zagrożeniem porażeniem prądem. Polegają one między innymi na umiejętnym rozłączeniu układów zasilania oraz sprawdzeniu, czy uszkodzony pojazd nie zagraża bezpieczeństwu pracowników serwisu.

 

Bogusław Raatz
Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu 2/2019 „Auto Moto Serwisu”

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem