fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Automatyczne skrzynie biegów w warsztacie - FORD

OLEJEfordPrzedstawimy procedury wymiany oleju w automatycznych skrzyń biegów, które dotyczą najbardziej popularnych modeli Forda.
Opiszemy czynności serwisowe związane z automatami konstrukcji klasycznej (TF-81SC oraz CD4E) oraz nowsze warianty czyli przekładnie dwusprzęgłowe PowerShift (6 DCT 250 i 6 DCT 450). Automatyczne skrzynie Forda są przyjazne w obsłudze i w większości wariantów nie wymagają użycia specjalistycznych narzędzi.

 

Ogólne wskazówki dotyczące bezpieczeństwa i zalecenia producenta
Podczas obsługi serwisowej przekładni należy bezwzględnie stosować się do zaleceń producenta skrzyni. Zignorowanie środków bezpieczeństwa oraz niezastosowanie się do tych zaleceń może spowodować poważne uszkodzenie przekładni. Należy zadbać o odpowiednią odzież ochronną, w skład której powinny wejść okulary wraz z rękawicami. Olej spuszczany z przekładni jest gorący, i istnieje ryzyko oparzenia poszczególnych części ciała. W celu ochrony podzespołów elektronicznych przekładni, takich jak sterowniki mechatroniczne, serwisowanie skrzyni należy przeprowadzać po wstępnym rozładowaniu ładunku elektrostatycznego. Środki ostrożności mające uniemożliwić uszkodzenie mechatroniki przypadkowym przepływem ładunku elektrostatycznego są ważne z uwagi na demontaż miski olejowej przekładni (podczas wymiany filtra i uszczelki) i potencjalnie bliski kontakt z modułem mechatronicznym lub stykami komponentów elektronicznych. Bezwzględnie nie należy uruchamiać silnika, gdy przekładnia automatyczna nie jest napełniona wymaganą ilością oleju. Jeśli zajdzie potrzeba usunięcia zabrudzeń, należy zastosować czyste szmatki o jednolitej strukturze uniemożliwiającej pozostawianie strzępów lub fragmentów włókien na oczyszczanych powierzchniach. Do napełnienia przekładni automatycznej używać oleju zgodnego ze specyfikacją producenta skrzyni i wlewać go w ilościach zdeklarowanych przez wytwórcę skrzyni. Ilości napełniania podane w opracowaniu mają charakter orientacyjny i powinny być dokładnie zweryfikowane z danymi producenta przekładni automatycznej.
Przed wymianą oleju, jak i po jej wykonaniu, warto przeprowadzić jazdę próbną celem zweryfikowania wpływu serwisu olejowego na pracę skrzyni automatycznej oraz aby wyeliminować potencjalne wycieki oleju. Za każdym razem należy przeprowadzić analizę organoleptyczną spuszczonego oleju z przekładni, weryfikując jakość i czystość oleju. Jeśli spuszczony olej ma charakterystyczny zapach spalenizny lub są w nim ślady opiłków bądź innych emulsji, to przekładnia nie pracuje prawidłowo i może być poważnie uszkodzona. Należy poinformować właściciela pojazdu o potencjalnej awarii skrzyni, gdyż wymiana oleju nie przyniesie zamierzonego efektu.


Przyrządy, narzędzia i materiały eksploatacyjne niezbędne do wymiany/kontroli oleju w automatycznych przekładniach
Procedura wymiany oleju, jak i kontroli jego poziomu w automatycznych przekładniach wymaga stałego monitorowania temperatury oleju. Warsztat musi posiadać lub mieć dostęp do testera diagnostycznego pozwalającego na odczyt tego parametru ze sterownika przekładni automatycznej.
Większość testerów dostępnych na rynku, takich jak KTS firmy Bosch, CDIF, Texta czy Delphi, realizuje funkcję komunikacji ze sterownikiem skrzyni automatycznej, umożliwiając podgląd temperatury oleju, jak również prędkości obrotowej wałka wejściowego/wyjściowego, stanu położenia dźwigni wyboru jazdy oraz statusu aktywnych trybów pracy przekładni. Podczas kontroli lub wymiany oleju skrzynia automatyczna jak i sam silnik nie mogą pracować w trybach awaryjnych. Napełnianie przekładni automatycznej najwygodniej jest realizować przy pomocy zbiornika i pompki olejowej, gdyż otwory wlewowe lub rurki bagnetów posiadają niewielkie średnice.

 

Mariusz Leśniewski
Artykuł przeczytają Państwo w wydaniu 8/2019 Auto Moto Serwisu

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem