fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Oznaki zużycia świec żarowych

technikaMimo długiej żywotności świec żarowych, chętnie podkreślanej przez ich producentów, elementy te nie są wieczne. Omawiamy symptomy, które wskazują na uszkodzone świece żarowe.

Trudny rozruch silnika
Trudności z rozruchem silnika są najczęstszym sygnałem, że świece żarowe są uszkodzone. Przy niskich temperaturach, bez prawidłowo działających świec żarowych, komora spalania nie może rozgrzać się do temperatury wymaganej do zainicjowania zapłonu i uruchomienia silnika. Jeśli nie ma problemów z paliwem lub akumulatorem, należy sprawdzić świece żarowe.

Wypadanie zapłonu
Wypadanie zapłonu może być spowodowane problemami z jakością paliwa, sprężaniem lub wtryskiem. Aby nastąpił samozapłon paliwa, komora spalania musi osiągnąć temperaturę co najmniej 232°C. Jeśli świece żarowe są uszkodzone, komora nie osiągnie wymaganej temperatury.

Nierówna praca na biegu jałowym
Jeśli jedna lub więcej świec żarowych jest zanieczyszczonych nagarem lub uszkodzonych, wraz ze spadkiem temperatur silnik będzie coraz trudniej uruchomić. Silnik będzie nierówno pracował na biegu jałowym i emitował białe spaliny z rury wydechowej przez kilka minut po uruchomieniu. Jeśli wszystkie świece żarowe mają spalone końcówki, sprawdź czas wtrysku paliwa.

Biały dym
Biały dym zwykle pojawia się, gdy w komorze nie ma wystarczającej ilości ciepła, aby spalić paliwo. Niespalone cząstki paliwa wydostają się z rury wydechowej w postaci dymu. Zwykle towarzyszy mu intensywny zapach oleju napędowego. Jednak podczas niskich temperatur, dopóki silnik się nie rozgrzeje, biały dym z rury wydechowej jest zjawiskiem normalnym.
Uszkodzone świece żarowe lub wadliwy moduł sterujący świec żarowych może powodować emitowanie białych spalin podczas uruchamiania silnika. Istnieje również wiele innych możliwych przyczyn nadmiernego białego dymu, w tym niska prędkość obrotowa silnika, słabe sprężanie lub powietrze w układzie paliwowym. Jeśli po rozgrzaniu się silnika nadal emitowany jest biały dym, silnik może mieć co najmniej jeden zły wtryskiwacz, opóźniony czas wtrysku lub zużytą pompę wtryskową.

Czarny dym
Czarny dym jest spowodowany tzw. bogatą mieszanką paliwowo-powietrzną, czyli jest w niej za dużo paliwa i za mało powietrza. Uszkodzone świece żarowe mogą zakłócać proces spalania oleju napędowego, co z kolei może powodować emitowanie czarnego dymu z rury wydechowej. Jest to znak ostrzegawczy, że coś jest nie tak ze świecami żarowymi lub innymi istotnymi częściami biorącymi udział w procesie spalania.

W silnikach stosuje się świece żarowe o różnej konstrukcji: z jedną spiralą grzejną, z dwiema spiralami grzejnymi, wydłużonym dogrzewaniem, ceramiczne i z szybkim grzaniem wstępnym. Podczas doboru świecy żarowej do danego silnika trzeba korzystać z katalogów producentów.

 

Na podstawie materiałów Denso

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem