fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Zapowietrzenie układu Common Rail

Zapowietrzenie układu paliwowego w silniku Diesla może powstać w wyniku prac serwisowych lub błędów eksploatacyjnych.

Common

Demontaż wtryskiwaczy, pompy wtryskowej, nieszczelność w przewodach lub wymiana filtra paliwa mogą spowodować, że uruchomienie silnika będzie bardzo utrudnione lub wręcz niemożliwe. Zapowietrzenie może mieć także inne podłoże, wynikające z nieprawidłowej eksploatacji.

Przyczyn zapowietrzenia układu paliwowego/wtryskowego może być wiele:
• prace serwisowe związane z układem (np. wymiana filtra paliwa),
• nieszczelność w układzie (np. przetarcie przewodu paliwowego),
• nieszczelność wtryskiwaczy (np. zużyte podkładki miedziane),
• jazda ze zbyt małą ilością paliwa w baku (zassanie powietrza zamiast paliwa przez pompę).
Odpowietrzanie układu Common Rail nie jest trudną czynnością serwisową, jednak mechanicy powinni pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Zdecydowanie niezalecane jest używanie „samostarterów”, które wtryskuje się do układu dolotowego, w celu wywołania samozapłonu, a tym samym uruchomienia silnika. Działanie to jest szkodliwe dla układu wtryskowego, który przez długi czas pracuje wtedy „na sucho”. Należy pamiętać, że odpowietrzenie układu paliwowego jest skuteczne wtedy, gdy znajdzie się w nim maksymalna ilość paliwa, a tym samym ograniczona zostanie przestrzeń dla powietrza.
– W niektórych samochodach dopompowanie paliwa możliwe jest za pomocą ręcznej pompki przy filtrze lub pompie wtryskowej. W czasie pompowania równocześnie należy odkręcać poszczególne odpowietrzniki na filtrze. Procedurę tę należy wykonywać do momentu, w którym zauważymy, że ze zbiornika wydobywa się paliwo pozbawione pęcherzyków powietrza. W nowszych samochodach procedura odpowietrzania wygląda nieco inaczej, gdyż paliwo w układzie Common Rail tłoczone jest przez elektryczną pompę do pompy wysokiego ciśnienia. Napełnienie układu paliwem polega tu na kilkukrotnym włączeniu i wyłączeniu zapłonu. Cała procedura odbywa się automatycznie pod warunkiem, że zadbamy, np. o napełnienie paliwem nowego filtra paliwa – tłumaczy Andrzej Husiatyński, kierownik działu technicznego Total Polska.

Jeśli źródłem zapowietrzenia układu są wtryskiwacze, pomocne będzie poluzowanie o jeden niepełny obrót nakrętek przewodów ciśnieniowych na wtryskiwaczach, z równoczesnym kręceniem rozrusznikiem. Po odkręceniu nakrętki należy poczekać, aż na podkładce pojawi się paliwo. Ta procedura wymaga pomocy drugiej osoby i – co ważne – musi być bezwzględnie realizowana na odpiętej kostce zasilającej wtryskiwacz. Odpięcie kostki sprawi, że wtryskiwacz nie będzie pracował „na sucho”. Po wykonaniu tej czynności dla każdego wtryskiwacza, silnik powinien pracować normalnie. Wcześniej należy oczywiście upewnić się, że wszystkie elementy układu wtryskowego są sprawne, na czele z podkładkami wtryskiwaczy, które – z uwagi na zużycie – mogą być pierwotnym źródłem zapowietrzenia. Jeśli podkładki kwalifikują się do wymiany, procedura odpowietrzania układu zakończy się niepowodzeniem.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem