fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Newsletter 2021/02

Płyn wspomagania układu kierowniczego

kierowniczyObecnie wspomaganie układu kierowniczego realizuje się silnikiem elektrycznym. Jednak po naszych drogach jeździ jeszcze wiele aut z hydraulicznym systemem wspomagania kierownicy.

Chociaż płyn w układzie kierowniczym pracuje w znacznie mniej wymagających warunkach niż np. olej silnikowy, również musi odznaczać się określonymi właściwościami i podlega okresowej wymianie. Hydrauliczna pompa wspomagania może być napędzana silnikiem elektrycznym lub paskiem klinowym (lub wielorowkowym) od silnika. Producenci pojazdów czasami stosują system łączony, w którym silnik elektryczny pełni rolę wspomagającą układ hydrauliczny. W takim przypadku pod maską również znajdziemy zbiornik wyrównawczy płynu do wspomagania.
We wspomaganiu hydraulicznym, gdy kierowca obróci kierownicę, wałek skrętny skręca się i obraca jednocześnie zaworem sterującym. Zamknięty zawór powoduje, że płyn zaczyna przepływać w kierunku jednej z komór przekładni, a równocześnie z drugiej komory płyn swobodnie powraca do zbiornika wyrównawczego. Ciśnienie z obu stron sprawia, że kierownica obraca się bez użycia większej siły ze strony człowieka. Co ważne, kiedy kierowca przestaje obracać kierownicą, płyn pod ciśnieniem dąży do stanu równowagi. Z tego względu kierownica przy sprawnie działającym wspomaganiu zawsze wraca do pozycji wyjściowej. Uszkodzenie pompy wspomagania lub nieszczelność układu objawia się zazwyczaj przez:
• głośną pracę pompy przy maksymalnie skręconych kołach (największe obciążenie),
• hałasy podczas skrętu kierownicą,
• wycieki płynu do wspomagania (widoczne np. pod autem), ubytek płynu w zbiorniku wyrównawczym,
• całkowity lub częściowy brak wspomagania kierownicy (np. brak wspomagania w jedną stronę).
W motoryzacji stosuje się kilka rodzajów płynów do wspomagania układu kierowniczego. W starszych autach lub pojazdach o specyficznych potrzebach mogą być to płyny mineralne np. zielony płyn Total LHM Plus, który znajduje zastosowanie również w zawieszeniu hydropneumatycznym starszych samochodów Citroena. W przypadku wspomagania elektro-hydraulicznego dla pojazdów marki Renault właściwym produktem będzie TOTAL FLUIDE DA, który jest specjalnym płynem hydraulicznym (czerwony). W wielu układach wspomagania stosuje się syntetyczne płyny hydrauliczne ATF (pracują również w skrzyniach biegów), zazwyczaj koloru czerwonego lub specjalne oleje hydrauliczne. Wyspecjalizowane dodatki uszlachetniające sprawiają, że świetnie sprawdzają się one w każdych warunkach eksploatacji. Na rynku obecne są także bezbarwne płyny uniwersalne do układu wspomagania. Niezależnie od ich rodzaju, powinny być okresowo wymieniane, najlepiej zgodnie z zaleceniami producenta. Co ważne, nie można mieszać ze sobą płynów ATF i LHM, gdyż odznaczają się one zupełnie innymi właściwościami.
Andrzej Husiatyński z Total Polska zaleca, by przed uzupełnieniem płynu do wspomagania kierownicy zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu lub wskazówkami producentów płynów.

Robot – ładowarka

robotBOSCHVolkswagen opracował prototypowego robota, który samodzielnie zbliża się do pojazdu elektrycznego i podłącza go do ładowarki. Otwarcie pokrywy osłaniającej gniazdo ładowania i podłączenie wtyczki odbywa się bez udziału człowieka. By móc zasilać kilka pojazdów jednocześnie, mobilny robot zbliża się do samochodu z ładowarką i po jej podłączeniu kieruje się do kolejnego auta. Gdy ładowanie się zakończy, robot samodzielnie odłącza ładowarkę i odwozi ją do stacji centralnej.
Producenci samochodów robią niemal wszystko, by zachęcić nabywców do zakupu samochodów elektrycznych.

Czy tym urządzeniem ustawię reflektor LED?

Często słyszymy pytanie: czy tym urządzeniem ustawię reflektory LED? Odpowiedź nie jest prosta – „tak” lub „nie”. Dioda LED jest, podobnie jak żarówka halogenowa czy lampa ksenonowa, tylko źródłem światła zastosowanym w konkretnym reflektorze. Istotne jest to, jakiego typu reflektor chcemy skontrolować, a dokładniej, jakiego typu wiązkę on emituje. Ten sam model samochodu może mieć podobnie wyglądający reflektor, ale emitować całkiem inne wiązki światła, a bez fachowej wiedzy i dokumentacji nie da się tego łatwo określić. Bardziej odpowiednie byłoby postawienie pytania: czy tym urządzeniem ustawię każdy reflektor?

hella

Temat oświetlenia samochodowego co pewien czas pojawia się w mediach lub w kampaniach reklamowych producentów samochodów, którzy zaskakują nas wciąż nowymi rozwiązaniami technicznymi. Do lat 90. XX wieku oświetlenie pojazdów było realizowane przy wykorzystaniu żarówki halogenowej jako źródła światła. Wraz z pojawieniem się palnika ksenonowego część pojazdów zaczęto wyposażać w reflektory z tego typu źródłem światła. Ze względu na wysokie koszty, jak na tamte czasy, rozwiązanie to pojawiało się tylko w autach luksusowych.

Dalszy rozwój technologiczny spowodował pojawienie się bardziej złożonych systemów oświetlenia, takich jak reflektory z dynamicznym doświetlaniem zakrętów czy pierwszy system adaptacyjny AFS około 2006 r. W tym samym czasie zaczęto wykorzystywać w oświetleniu pojazdów nowe źródło światła, jakim jest dioda LED. Początkowo diody LED montowano w lampach tylnych, kierunkowskazach lub światłach dziennych, aż do 2007 r., kiedy pojawił się pierwszy reflektor full LED. Rozwój technologiczny oświetlenia pojazdów spowodował, że w jednym modelu samochodu możemy spotkać się z rożnymi rodzajami reflektorów. Jak skontrolować i ustawić dany reflektor? Standardowa metoda regulacji wykorzystująca poziomą linię światłocienia nie wystarczy w przypadku niektórych systemów adaptacyjnych, ponieważ wraz z ich wprowadzeniem pojawiło się pojęcie linii pionowej. To znowu wymaga nowszego typu urządzeń kontrolnych, które posiadają inny ekran kontrolny. Ekran kontrolny urządzenia starego typu posiada krzyżyk na środku planszy kontrolnej i linię wyznaczającą poziomą granicę światła. W przypadku nowszych rozwiązań mamy dodatkowo podziałkę pionową, która oznaczona jest skalą kątową i określa odchylenie wiązki światła od osi pionowej. Wiele pojazdów wymaga również dodatkowo użycia testera diagnostycznego, który umożliwia wprowadzenie sterownika oświetlenia w procedurę regulacji i zapisanie prawidłowych ustawień. Jako producent oświetlenia samochodowego, urządzeń do kontroli oświetlenia, a także testerów diagnostycznych, firma Hella dysponuje bogatym doświadczeniem w tej dziedzinie, którym chętnie dzieli ze swoimi klientami.

W tym materiale postaramy się rozwiać wątpliwości związane z regulacją reflektorów na przykładzie kilku systemów od tradycyjnego halogenowego po adaptacyjny system LED przy użyciu urządzenia analogowego SEG IV i cyfrowego SEG V do kontroli.
Ważne jest również odpowiednie przygotowanie pojazdu i stanowiska do kontroli oświetlenia, które zapewni prawidłowe wykonanie całego procesu regulacji. Ciśnienie w oponach i obciążenie pojazdu podczas kontroli ustawienia świateł powinno być zgodne z zaleceniami producenta. W przypadku, gdy nie są znane wymagania odnośnie do obciążenia, należy samochód osobowy obciążyć jedną osobą lub obciążnikiem o masie 75 kg na miejscu kierowcy. Pojazdy o DMC powyżej 3,5 t nie wymagają obciążenia. W przypadku, gdy pojazd ma układ jezdny zawieszony hydraulicznie lub pneumatycznie w czasie badania silnik pojazdu musi pracować na obrotach, przy których wysokość pojazdu nie ulega zmianie.
Jeśli pojazd jest wyposażony w automatyczny system korekty ustawienia świateł lub bezstopniowy czy dwustopniowy układ regulacji świateł, należy zastosować się do wskazówek producenta. Ilustracja nr 3 przedstawia ogólne wymagania co do wymiarów stanowiska kontrolnego i podłoża.



Więcej informacji w wydaniu 1/2021 Auto Moto Serwisu

PassThru krok po kroku (cz. 25) – Mercedes-Benz

Mercedes-Benz zmienił procedury logowania się i sposób dostępu do poszczególnych funkcjonalności na stronie przeznaczonej dla warsztatów niezależnych. Teraz dostęp jest możliwy przez jedną, centralną stronę o nowym adresie.

PTmercedes

Nowy portal ma uporządkować i uprościć współpracę koncernu z warsztatami niezależnymi. O nowoczesności świadczy wyeliminowanie płyt DVD i Blu-Ray na korzyść połączenia online oraz częste zmiany cen. Obsługa portalu nie jest intuicyjna, a Mercedes zastawia kilka nieprzyjemnych pułapek, które opisujemy. Dla przykładu – podczas pierwszej rejestracji trzeba koniecznie podać europejski numer NIP naszego warsztatu, chociaż akurat ta rubryka w formularzu nie jest obowiązkowa i łatwo ją pominąć. Trzeba się też wykazać kreatywnością w wymyślaniu kolejnych haseł, które Mercedes każe zmieniać, informując nas o tym w języku angielskim, bo to jednak światowy koncern.

Wszyscy nowi klienci, którzy zakładają konto w Mercedesie powinni rejestrować się na stronie: https://b2bconnect.daimler.com/PL#home.
To główna strona koncernu, z której przechodzimy do poszczególnych funkcjonalności. Jest ona dostępna w języku polskim. Dla warsztatów niezależnych obsługujących samochody osobowe marek Mercedes-Benz oraz Smart, a także pojazdów użytkowych koncern oferuje następujące funkcjonalności:
• diagnostyka sterowników pojazdu (XENTRY Diagnostics PassThru EU),
• programowanie sterowników (XENTRY Flash),
• system informacji warsztatowej (WIS), czasy operacji (ASRA),
• porady dotyczące rozwiązania trudnych usterek – XENTRY TIPS (Porady),
• dostęp do oryginalnych części zamiennych i narzędzi specjalnych,
• dostęp do elektronicznej książki serwisowej (DSB).
Przeprowadzenie diagnostyki pojazdu oprogramowaniem Xentry Diagnostics PassThru EU wymaga zarejestrowania warsztatu i wniesienia opłaty. Do przeprogramowania sterowników potrzebny jest dodatkowy dostęp do programu Xentry Flash, który teraz jest bezpłatny, ale wymaga weryfikacji warsztatu przez przedstawiciela Mercedesa. Żeby uzyskać dostęp do Xentry Flash, trzeba napisać e-mail do działu wsparcia sprzedaży: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Wówczas kontaktuje się z nami pracownik Mercedes-Benz Polska, który przyznaje danemu warsztatowi dostęp do Xentry Flash. W styczniu 2021 r., w celu weryfikacji warsztatu i uzyskania uprawnień do Xentry Flash należało napisać e-mail na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Jeśli warsztat jest zainteresowany wyłącznie diagnostyką, również najnowszych modeli (nowa Klasa E (W 213) i Klasa S (W 223), to trzeba kliknąć w kafelek Xentry Diagnostics. Przyznanie uprawnień do Xentry Flash oznacza automatyczne otrzymanie Xentry Diagnostics.
Wsparcie techniczne i pomoc przy obsłudze systemów Xentry Diagnostics PassThru odbywa się poprzez e-mail: xentry.diagnosis. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., ale tylko w języku angielskim lub niemieckim.

Żeby zainstalować program Xentry Diagnostics PassThru EU na komputerze, musi on mieć co najmniej 150 GB wolnego miejsca na dysku. W przeciwnym razie program nie zostanie zainstalowany. Drugi ważny warunek to napięcie akumulatora diagnozowanego pojazdu, które nie może być niższe niż 12,5 V. Dlatego zalecamy podłączenie ładowarki w trybie buforowym (my korzystamy z ładowarki Bosch BAT 690). Po wykupieniu dostępu do diagnostyki czas się liczy od momentu uruchomienia programu.
Diagnozowany samochód podłączyliśmy przewodowo przez złącze OBD z interfejsem diagnostycznym Bosch KTS 590, który również przewodem podłączyliśmy do urządzenia Bosch DCU 220 (komputer) mającym dostęp do Internetu. Otwieramy stronę
https://b2bconnect.daimler.com/PL#home.

warunki

Pełna procedura zostanie opisana w wydaniu 2/2021 Auto Moto Serwisu

Letnia, zimowa czy całoroczna?

nokian1W 29 europejskich krajach wprowadzono przepisy dotyczące stosowania opon zimowych lub całorocznych. Przepisów takich nie ma w dziewięciu krajach Starego Kontynentu.

W krajach europejskich, w których wprowadzono wymóg jazdy na oponach zimowych lub całorocznych, ustawodawca precyzuje okres lub warunki pogodowe obowiązywania takich przepisów. Przepisów takich nie ma w następujących krajach: Polska, Węgry, Grecja, Portugalia, Belgia, Holandia, Dania, Wielka Brytania i Irlandia.

PZPOzimowe

Homologowane opony zimowe i całoroczne to takie, które posiadają na swoim boku tzw. symbol alpejski – płatek śniegu na tle góry. Spotykany jeszcze na oponach symbol M+S jest tylko określeniem przydatności bieżnika na błoto i śnieg, nadawanym jednak uznaniowo przez producentów opon. Samodzielnie występujący M+S bez symbolu alpejskiego oznacza, że taka opona nie jest ani oponą zimową, ani całoroczną, gdyż nie ma zimowej mieszanki gumowej. Z reguły opony całoroczne są homologowane jako zimowe.
Opony letnie nie zapewniają odpowiedniej przyczepności auta nawet na suchej drodze w temperaturach poniżej 7OC, gdyż twardnieje wtedy mieszanka gumowa w ich bieżniku, co pogarsza przyczepność. Mieszanka gumowa bieżnika opon zimowych i całorocznych jest bardziej miękka i nie twardnieje w niższych temperaturach. Sprawia to, że opony zimowe nie tracą elastyczności i mają lepszą od opon letnich przyczepność w chłodnych temperaturach nawet na suchej drodze, w deszczu, a już szczególnie na śniegu.

regulacje

 

Kulinarny Lexus

LEXUSkulinarnieMichelin przyznaje swoje gwiazdki najlepszym, restauracjom, a Lexus zamieścił w Internecie swoją książkę kucharską „Kulinarne perspektywy”.

Przedstawicie marki twierdzą, że tworzenie jedzenia i podnoszenie go do rangi sztuki kulinarnej leży w ludzkiej naturze, zawiera wyższy poziom rzemiosła, który charakteryzuje się szczególną dbałością o detale. Poświęcanie specjalnej uwagi szczegółom to podstawowe filary kulturowe, na których opiera się marka Lexus. Oprócz tej wyrafinowanej ideologii czytelnicy mają wgląd w tajniki sztuki kulinarnej renomowanych kucharzy, którzy dzielą się swoimi przepisami na potrawy o egzotycznych smakach kuchni Wschodu oraz Australii i Oceanii.

Wygląda na to, że związki branży motoryzacyjnej i kulinarnej zacieśniają się – każdy kiedyś zgłodnieje.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem