Skuteczna filtracja oleju silnikowego ma wpływ na eksploatację silnika. Niestety, nabywca nie ma możliwości sprawdzenia jakości filtra.
Filtry oleju silnikowego różnią się jakością użytych materiałów filtracyjnych, ilością zaworów i jakością wykonania. Przy wyborze filtra oleju należy zwrócić uwagę na:
• gwint – źle wykonany uniemożliwia montaż części;
• rdzeń wzmacniający – słabej jakości deformuje się na skutek różnicy ciśnień;
• jakość uszczelki – nieszczelność powoduje wyciek oleju.
Sytuacja całkowitego zapchania filtra oleju, skutkująca brakiem przepuszczenia środka smarnego w dalszy obieg w układzie smarowania, jest mało prawdopodobna. Dzieje się to za sprawą zaworu bezpieczeństwa, który otwiera się w wyniku wzrostu ciśnienia w filtrze. Stosowanie zaworu wynika z faktu, że lepsze smarowanie brudnym, nieprzefiltrowanym olejem niż całkowity brak oleju w układzie smarowania, co w krótkim czasie doprowadziłby do zatarcia silnika. Jest to zawór kulkowy i jego otwarcie następuje przy określonym ciśnieniu oleju w filtrze. Zawór zwrotny uniemożliwia spływanie oleju z układu po wyłączeniu silnika. Właściwa praca tego zaworu ma znaczenie w autach z systemem start-stop.
Nie kupujmy filtrów nieznanych producentów. Tanie zamienniki mogą nie spełniać wymogów filtracji i z reguły nie posiadają aprobat producentów aut, specjalistycznych badań oraz informacji odnośnie ewentualnej reklamacji.