fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Newsletter 2021/05

Elektroniczna książka serwisowa – krok po kroku (cz. 4) – Mazda

Mazda

Mazda umożliwia warsztatom niezależnym bezpłatny dostęp do elektronicznej książki serwisowej, który nazywany jest elektronicznym rejestrem przeglądów okresowych DSR. Są tu przechowywane dane historii serwisowych samochodów od 2006 roku.

Warsztat, który zamierza dokonywać wpisów do elektronicznego rejestru przeglądów okresowych DSR, musi zarejestrować się w systemie i mailowo skontaktować się z Mazda Motor Poland. Nie ma z tym kłopotów, a oczekiwanie na odpowiedź trwa około doby. Mazda Motor Poland patrzy przyjaznym okiem na warsztaty niezależne, a możliwość dokonywania wpisów do rejestru DSR umożliwia serwisowi nieautoryzowanemu przeprowadzanie okresowych przeglądów gwarancyjnych. Mazda zaleca, by w rejestrze DSR dokonywać wpisów po wykonaniu każdego przeglądu okresowego, dodatkowej obsługi technicznej lub inspekcji nadwozia.
Otwieramy stronę: https://portal.mazdaeur.com/

 Pełna procedura zostanie opisana w wydaniu 5/2021 Auto Moto Serwisu

Kontrola ustawienia reflektorów LED

Kontrola ustawienia reflektorów nowych typów budzi w warsztatach wiele pytań i niejasności. Problem opisaliśmy w wydaniu 1/2021 „Auto Moto Serwisu”. Dzięki uprzejmości firmy Hella Polska przeprowadziliśmy procedurę ustawiania świateł ledowych cyfrowym urządzeniem SEG V.

LEDustawienie

Ustawianie reflektorów ledowych można przeprowadzać urządzeniami analogowymi lub cyfrowymi. My wybraliśmy urządzenie cyfrowe, które – chociaż droższe – zapewnia dokładniejszy i szybszy pomiar.
Urządzenie SEG V umożliwia kontrolę i regulację wszystkich typów reflektorów w samochodach osobowych, dostawczych i ciężarowych. Dzięki wbudowanej kamerze obraz jest przetwarzany cyfrowo i wyświetlany na ekranie, dzięki czemu proces regulacji reflektora jest dokładny. W SEG V zastosowano laserowy system pozycjonowania głowicy pomiarowej w stosunku do badanego reflektora i kompensację położenia osi optycznej głowicy pomiarowej przy nierównej podłodze. Na ekranie wyświetlane są: światłość (w lx lub cd), pochylenie (%) i asymetria (%) oraz cztery strzałki, których kolor określa ewentualną konieczność przeprowadzenia korekty reflektora.
Reflektory ustawialiśmy w samochodzie VW Passat z 2015 r. wyposażonym w system oświetlenia adaptacyjnego. Przy samochodach z takim typem oświetlenia niezbędny jest również tester diagnostyczny, który umożliwia przeprowadzenie procedury ewentualnej regulacji reflektora. My korzystaliśmy z testera Hella Gutmann megamacs 77, który ma możliwość szybkiej identyfikacji auta przez odczyt numeru VIN pojazdu i zawiera informacje o warunkach przeprowadzenia regulacji.
W naszym opisie pomijamy przygotowanie pojazdu do kontroli ustawienia reflektorów, jak sprawdzenie ciśnienia powietrza w oponach czy oczyszczenie reflektorów.

 
Pełna procedura została opisana w wydaniu 4/2021 Auto Moto Serwisu

Perfumy samochodowe

ciekawostkaPrzewożenie zwierząt hodowlanych i produktów rolnych samochodami ma wadę – nieprzyjemny zapach w kabinie kierowcy. Już w latach 50. XX wieku czuli na zapachy amerykańscy rolnicy zwrócili się o pomoc do kanadyjskiego chemika, Juliusa Sämanna. Ten doszedł do wniosku, że nieprzyjemny zapach trzeba zwalczać zapachem przyjemnym. Namoczył więc porowaty karton w kształcie choinki w oleju z igieł sosnowych i umieścił w aucie. Wynalazca rozszerzył asortyment o nowe zapachy i założył firmę produkującą „choinki zapachowe”, które rozpowszechniły się na świecie, a nawet stały się eleganckim gadżetem w równie eleganckich autach.

Dwusprzęgłowe skrzynie biegów

skrzynieSamochody z przekładnią automatyczną są coraz częściej wybierane przez nabywców. Wśród różnych rodzajów „automatów” powszechne są tzw. skrzynie dwusprzęgłowe stosowane przez Grupę VW, Renault, a nawet Fiata. Podzespoły do skrzyń dwusprzęgłowych dostarczają różni producenci, a najczęściej zużywającym się elementem są tarcze sprzęgłowe. Procedura ich wymiany wymaga specjalistycznych przyrządów.

VW DSG
Skrzynie dwusprzęgłowe wylansowała Grupa VW, a najpopularniejszym modelem suchej skrzyni biegów jest DQ200 (0AM) produkowana od 2008 r. Producentem modułu sprzęgła w tym rozwiązaniu jest LuK, a producentem skrzyni biegów i elektroniki sterującej jest VW. Istnieją dwie generacje tej skrzyni biegów – pierwsza produkowana do maja 2011 r., a druga generacja produkowana od czerwca 2011.


Ford PowerShift
W Fordzie sucha, dwusprzęgłowa skrzyni biegów nazywana jest PowerShift. To model DPS6 firmy Getrag o oznaczeniu 6DCT250. Producentem modułu sprzęgła w tym rozwiązaniu jest LuK, a producentem skrzyni biegów i elektroniki sterującej Getrag. Skrzynia ta montowana jest od 2008 r.

Renault EDC
Renault korzysta z suchej skrzyni dwusprzęgłowej DC4 produkowanej przez firmę Getrag o oznaczeniu 6DCT250. W Renault nazywa się EDC. Jest to podobne rozwiązanie, jak stosowane w Fordzie, ale różni się inną konstrukcją koła zamachowego i modułu sprzęgła. Producentem ponownie jest firma LuK, a producentem skrzyni biegów i elektroniki sterującej Getrag. Montowana jest od 2008 r.

FIAT TCT
FIAT korzysta z suchej skrzyni C635 produkowanej przez FIAT Powertrain Technologies (FPT). Ma ona całkowicie odmienną budowę niż rozwiązanie VW i Getrag, wykorzystującą dwa różne systemy sterowania modułem sprzęgła. Dzięki temu układ podwójnego suchego sprzęgła TCT jest w stanie przekazywać większy moment obrotowy niż rozwiązania VW i Getrag.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem